Darwins paradijs en dat van ons - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Arnold en Dorian - WaarBenJij.nu Darwins paradijs en dat van ons - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Arnold en Dorian - WaarBenJij.nu

Darwins paradijs en dat van ons

Door: Dorian en Arnold

Blijf op de hoogte en volg Arnold en Dorian

14 Juni 2011 | Ecuador, Galápagos

Super, fantastisch, mooi, geweldig, overweldigend, gaaf, cool, leuk, gezellig, om-nooit-te-vergeten, een echte aanrader, ons hoogtepunt van deze reis, buitengewoon, daverend, eindeloos, excellent, fameus, machtig, magnifiek, mieters, sensationeel, subliem etc etc. Er zijn waarschijnlijk nog vele superlatieven te bedenken voor onze trip naar de Galápagos eilanden! Hoewel we nog steeds moeten wennen aan vaste grond onder onze voeten, willen we jullie ook zo snel mogelijk ons verhaal vertellen over onze avonturen op de verschillende eilanden die te samen de Galápagos eilanden vormen.

3 juni
We vliegen 2 uur met Aerogal Airlines naar het eiland Baltra, waar het vliegveld zich bevind. Een bus, een boot en een tweede bus brengen ons naar Puerto Ayora. Er is ons verteld dat we daar gemakkelijk een hostel kunnen vinden. Niets minder waar, want de Ecuadoriaanse president is er ook en alles is helemaal volgeboekt. We hebben geluk want op het tiende adresje (Hotel Darwin) is er een kamer voor ons vrij! Even later komen ons Nederlandse vrienden, Eef & Kieke en Sanne & Rob, ook aan.

´s Middags laten we ons informeren over de duikmogelijkheden van de eilanden. Voor dé duikspot heb je een PADI nodig en die hebben we (nog) niet. Het halen van ons PADI is een kostbare grap en ook een introductieduik zien we bij nader inzien toch niet zo zitten. Bovendien hebben we allebei een snorkelsetje aangeschaft en dus zullen we ons sowieso prima vermaken in het water. Vervolgens bezoeken we het Charles Darwin Station, hier zitten een groot aantal wetenschappers vanuit verschillende disciplines die allerlei onderzoeken doen. Ze hebben er onder andere een succesvol programma opgezet zodat een aantal soorten turtoises (galapagosreuzenschildpadden) niet zijn uitgestorven. Ook liepen we hier Lonesome George ´tegen het lijf´, dit is een honderjarige turtoise van het eiland Pinta en de enige levende van zijn soort. Helaas heeft de wetenschap nog niets kunnen bedenken om George nageslacht veilig te stellen zonder hem te kruisen met een ander soort.

´s Avonds troffen we onze Nederlandse kameraden weer en hebben we heerlijk gegeten op Avenida Darwin en had Do het Darwin menu. Zoals de oplettende lezer opmerkt, van alles is naar Darwin vernoemd want hij is hier een grootheid. Waarom? Even een ´geschiedenislesje´. Darwin heeft een bezoek van 5 weken aan de Galápagos eilanden gebracht. Hij vindt daar verschillende diersoorten, waaronder 14 verschillende finches van verschillende eilanden. Dit zijn kleine vogeltjes die soms een beetje op een mus lijken. Niet veel later kreeg Darwin in de gaten dat de verschillende finches allemaal een verschillende snavel hadden. Dit bracht hem op een idee en dit idee is jarenlater gepresenteerd als Darwin´s Evolutietheorie. Wat betreft de Galápagos Eilanden, veel van de dieren die hier te vinden zijn uniek in de wereld. Sommigen van hen zijn zelfs maar op 1 van de vele eilanden te vinden. Bijvoorbeeld de turtoises zijn op de verschillende eilanden allemaal anders geëvolueerd en nu verschillen zij o.a. in de vorm van hun schild en de lengte van hun nek. Op sommige eilanden kunnen ze namelijk het gras eten (korte nek) en op andere eilanden is geen gras, maar wel bosjes (lange nek). Het is een biologisch paradijsje!

Voordat we verder gaan met ons verhaal, nog even wat facts en figures over de archipel.
- De Galápagos bestaat uit 15 grotere vulkanische eilanden, 3 kleinere eilanden en 107 rotsen/islets
- De Spanjaard Fray Tomas de Berlanga heeft de archipel in 1535 ontdekt. De turtoises vielen hem meteen op en vernoemde de eilandengroep naar hen (galopegos = turtoises). Daarna werd de eilanden vooral als tussenstop door piraten en walvisvangers gebruikt. Rond 1920 vestigden zich hier de eerste vaste bewoners, twee Duitsers.
- De eilandengroep ligt 972 km ten westen van Ecuador en ligt rond de evenaar
- Er vijftal eilanden zijn bewoond, in totaal wonen er 31.000 mensen
- Jaarlijks komen er ongeveer 171.000 toeristen
- Het eerste eiland is gevormd rond 5 miljoen jaar geleden (relatief jong). Omdat de hotspot zich nog steeds onder de tectonische platen bevindt die zich een aantal cm per jaar verschuiven zullen er mogelijk in de toekomst nog andere eilanden vormen. Er is gemiddeld om de vier jaar een vulkanische uitbarsting op de westelijk gelegen eilanden.

4 juni
Vroeg op om naar Tortuga Bay te gaan. Dit is het grootste witte strand hier op Santa Cruz Island en dus zeker een bezoekje waard. Omdat de stroming erg sterk is, was zwemmen niet verstandig. Echter, niet veel verderop was een lagoon waar we wel onze snorkelset voor het eerst konden uitproberen. Onderweg er naar toe zagen we onze eerste wilde zee iguana´s, wow!! Ook vloog er af en toe een finch voorbij, al hadden we geen idee welke van de 14 het was...

´s Middags bezochten we Las Grietas. Dit is een kloof waarin brak water staat. De watertaxi en de benenwagen brachten ons er naar toe en tot onze verbazing waren er alleen! Helemaal fantastisch om prachtige tropische vissen te zien in glashelder water. Een half uur later hoorden we enorme plonsen, de plaatselijke jeugd sprong van de 10 meter hoge klif! Het was dus gedaan met de rust en dus vertrokken we weer. Een laatste snorkelduik in de mangrove van Punta Estrada en toen terug naar Puerto Ayora. Daar ontmoetten we weer onze Hollandse makkers en hadden we een iets minder lekkere maaltijd, maar het was wel weer gezellig.

5 juni
Wederom vroeg op want vandaag gingen we naar Isabela Island. Een soort speedboot bracht ons hier naartoe en enigzins misselijk kwamen er daar 2,5 uur later aan. Dit is het grootste eiland van de archipel en heeft de vorm van een zeepaardje door in totaal 6 vulkanen. Het bevat een aantal unieke dieren in de wereld. Helaas is het te groot om in dag te bezoeken. We beginnen de dag met een klim naar een van de zes vulkaankraters, Cerra Negra. Dit is energrootste krater van de wereld en heeft een diameter van 10 km! Vervolgens bezochten we een centrum waar jonge turtoise worden geboren die later als ze geen natuurlijke vijanden meer hebben terug naar de natuur worden gebracht. Onderweg kwamen we ook nog langs een lagoon met een aantal flamingo´s. De flamingo´s waren zo veel meer gekleurd dan andere flamingo´s die we tijdens onze reis hebben gezien, heel erg mooi! Na een prima lunch vertrokken naar een prachtige snorkelplek. In het verkooppraatje van de tour was ons verteld dat we mogelijk haaien en roggen zouden zien, die waren er helaas niet maar wel zagen we onze eerste zeeschildpadden! Wow!! Do zwom ook nog tegen een zeeleeuw op, echt zo fantastisch om dichtbij deze beesten te kunnen zijn die zich totaal niet lijken te storen aan de aanwezigheid van mensen!! Op de weg terug naar Santa Cruz Island vaarden we nog langs Roca Burra, een rots in zee waar veel zeevogels graag verblijven. Hier zagen we voor het eerst de tropic bird gezien en de fregatvogel. We hadden op de heenweg niet veel gezien van de omgeving, dus nu besloten we bovendeks te gaan zitten wat aan het einde van de tocht toch wel koud was.

Uiteraard werd de dag afgesloten met een gezellig maal met onze vrinden uit ons eigen kikkerlandje. Zij hadden die dag gedoken bij Gordon Rocks en hammerhead haaien gezien en er was dus genoeg stof om over te praten! Helaas was dit de laatste avond samen en dus namen we afscheid van hen!

6 juni
Om 12.30 uur werden we op de pier verwacht, iemand van de Darwin (ons 16-persoons cruiseschip) zou ons daar opwachten. En jawel, onze gids verwelkomde en met de dinghy (een rubberbootje) werden we naar de Darwin gebracht. Onze hut was klein maar voor ons perfect! Wat wilden we nog meer? We zouden 8 dagen gaan varen op een cruise, waarbij we verschillende eilanden zouden aandoen. Ontbijt, lunch en diner werden geserveerd door de altijdvriendelijke crew en we waren in gezellig gemengd gezelschap.

´s Middags bezochten we de highlands van Santa Cruz. Hier konden we de turtoises in hun natuurlijke habitat aanschouwen. We hadden geluk en zagen een aantal enorme grote! Vervolgens bezochten we een lava tube. Dit is een natuurlijke tunnel gemaakt door een lava stroom. Het deed ons meer denken aan een metrotunnel. Onze gids liet meteen zien en horen dat ze deskundig was door van alles en nog wat te vertellen. Laat op de avond vaarden we weg uit de haven van Puerto Ayora, gelukkig lagen we toen al te slapen en dus merkten we er niet al te veel van de deining.

7 juni
Onze eerste stop was Rabida Island. Dit eiland heeft een rood strand door het hoge ijzergehalte van het zand dat geoxideerd is. De gids vond bij aankomst op het strand een schildpaddenei. Normaliter mag je niks aanraken op de eilanden, maar de gids wist 100% dat dit ei nooit uit zou komen en dus mochten we vasthouden. Het deed ons denken aan een te grote pingpongbal. Ook zagen we hier onze eerste blue footed booby (later meer over hen). Iedereen had zijn snorkelspullen bij zich en vanaf de dinghy doken we het water in om op zoek te gaan naar tropische vissen.
Vervolgens vaarden we naar Santiago Island. Onderweg werden we vergezeld door fregatvogels die gezellig op de Darwin meevoerden. In Puerto Egas gingen we aan land op een zwart strand. Op dit eiland zagen we o.a. drie Galápagos hawks en de best grote sally light food crabben die prachtige motieven op hun rug hebben. Ook vele marine iguana´s en een aantal fur sea lions werden volop gefotografeerd. Terwijl we dat stonden te doen zwommen er een aantal grote zeeschildpadden voorbij. Met een felle zon en helder water konden we hen prima zien. Het inspireerde blijkbaar ook de sealions die ook het water indoken om met elkaar te spelen. We waren niet te houden en ook mochten gelukkig snel hierna weer snorkelen. Het is moeilijk terug te halen wanneer we welke vissen waar hebben gezien, omdat we zo overdonderd werden door de schoonheid van de onderwaterwereld. Wel herinneren we ons nog goed dat we hier in het water vergezeld werden door een Galápagos zeeleeuw. Hij zwom tot ons gezicht en dook daarna snel naar links of rechts. Sommigen bleven ook rondjes om ons heen draaien. Het was superleuk!

De Darwin vertrok weer en de kapitein liet trots aan Dorian al zijn GPS en radarapparatuur zien. Hij sprak geen woord Engels en dus snapte ze niet veel van al zijn verhalen maar ´een goeie relatie´ met de kapitein is nooit weg. Nadat het avondeten was verorberd zaten we nog even te kletsen terwijl we ondertussen weer waren gaan varen. De zee was onstuimig, net zoals Do haar maag. Jullie raden het al, hup, rennen naar de gootsteen en daar gaat je avondeten! Arnold had gelukkig minder last van zeeziekte, wellicht dat de evolutie van zijn Scheveningse voorvaderen hiervoor gezorgd heeft.

8 juni
Op Bartolomé Island bevindt zich Pinnacle Rock, het meest gefotografeerde landschap van de archipel. Ook wij hebben hier natuurlijk de nodige kiekjes geschoten. De rots is gebombadeerd door de Amerikanen (ze waren op jacht naar zeeleeuwen en schildpadden), die hierzelf gelegerd waren tijdens WO2 en nu is de Pinnacle Rock wereldberoemd.
Bij terugkomst op de boot werden we opgewacht door de Galápagos haai. Twee medereizigers doken (na toestemming van de kapitein) meteen het water in en Do volgde snel. Best wel spannend, en de rest gaat dan ook nog het liedje van Jaws neuriën. Uiteindelijk kwamen de meesten het water in om glimpjes op te vangen van deze haaien, die overigens ongevaarlijk zijn voor mensen.

We vaarden naar Sombrero Chino. Dit eiland dankt zijn naam aan de vorm van het eiland, het lijkt namelijk op een Chineese hoed. Onderweg kwamen we nog flamingo´s in een kratermeer tegen. Sombrero Chino heeft een prachtig wit strand en azulblauw water, het is echt zoals je in je dromen een tropisch eiland voorsteld. We hebben hier ook nog gesnorkeld. Daarna werden we nog even met de dinghy naar een rots gebracht waar pinguïns op lagen te luieren. Deze beesten kunnen in de Galápagos leven omdat er vanaf Antartica een koude stroom vloeit die koud genoeg is voor deze lieve, kleine beestjes.

9 juni
Nog vroeger dan normaal stonden we op om het eiland Norte Seymour te bezoeken. Hier nesten vele fregatvogels en die wilden we graag van dichtbij zien. Als het mannetje een vrouwtje naar het nest wil lokken blaast hij zijn rode borst op tot het een grote ballon is en dat ziet er prachtig uit. Ook konden we de blue footed boobie van dichtbij bekijken. Dit zijn een van de grappigste beesten ooit, ze hebben lichtblauwe voeten, maken elkaar het hof door elkaar een takje o.i.d aan te bieden voor het nest en de paringsdans is erg aandoenlijk door dat ze hun pootjes hoog optrekken en daarna weer neer laten ploffen. Op de terugweg naar de boot werden we getrakteerd op een slang die een Galápagos lava hagedis aan het wurgen was. Uiteraard heel zielig voor de hagedis maar het was erg mooi om ´live´ te zien.

Hierna vertrokken alle gasten vanaf de boot omdat hun cruise erop zat. We kregen er 14 nieuwe voor terug en dat was natuurlijk weer even aftasten. Eerlijk is eerlijk, de eerste groep was achteraf iets leuker en spontaner. Ook onze deskundige gids verliet ons en we kregen er helaas een iets minder goede voor terug. Het was voor hem de eerste keer op de Darwin, en hij werd flink getest door de aanwezige crew. Wij hebben hem zoveel mogelijk proberen te ondersteunen in zijn ontgroening, maar moesten ook wel lachen om de crew.

´s Middags bezochten we het witte Bachas Playa. Hier waren de Amerikanen tijdens de tweede wereldoorlog gelegerd omdat ze vanaf hier het Panamakanaal tegen de Japanners wilden beschermen. Onder het zand liggen nog een aantal schepen. We zagen hier een aantal zeeschilpaddennesten met een spoor naar de zee, dit bewijst dat de eieren kakelvers zijn. Verder hebben we hier nog iguana´s en 1 eenzame flamingo gezien. Ook deze middag werd weer afgesloten met een snorkelsessie. Hier hebben we een marine iguana onder water gezien, de enige voor ons tijdens deze mooie week.

10 juni
South Playa Island heeft niet echt een strand, maar meer rotsen. Op dit eiland kregen we krabben, zeeleeuwen en land iguana´s te zien. Deze land iguana´s zijn anders van kleur dan hun ´natte´ soortgenoten. We waren getuige van een gevecht tussen twee vrouwtjes. Zij vochten om de locatie waar ze allebei hun nest wilden bouwen. Zo´n gevecht kan soms wel dagen duren! We hadden uitzicht op Gordon Rock maar wij mochten er niet zwemmen omdat er twee jaar geleden een haai een mens heeft aangevallen daar in de buurt. Dat vonden wel een beetje vreemd want Gordon Rock (niet heel erg ver) is immers een top duiklocatie.

Vervolgens vertrokken we naar Santa Fé Island, waar we wel het water in mochten. Samen met de kapitein, die op dat moment als gids fungeerde doken we het water in en zagen we een paar grote sea turtoises. Tegen alle regels in, liet hij een enkeling zelfs de schild van deze beesten voelen. Aan het eind van de dag gingen we het eiland bezoeken. Een tapijt van zeeleeuwen lag ons op te wachten, allemaal lui lagen ze te bakken in de zon. Ook hebben we hier een pelikaan met een bruine vacht in zijn nek gezien. Hiermee wil hij indruk maken op de dames. Vervolgens zagen we de Galápagos duiven met heel mooie blauwomcirkelde ogen. Tot slot zagen we nog wat tijgerspinnen en een slang.

11 juni
Gardner Bay op Española Island had een superwit strand, echt heel wit zand! Daar lag een krab met een slakkenhuis ons op te wachten. Helaas weten we zijn echte naam niet. De marine iguana´s op dit eiland hebben een rode gloed in hun huid, dit komt door het roodkleurige voedsel dat zij rondom dit eiland eten. We hebben hier ook gesnorkeld, wederom met de kapitein als gids en wederom brak hij met de regeltjes! Hier hebben we de manta ray weer van dichtbij mogen aanschouwen, mooie beesten en knap hoe ze vlak over de bodem van de zee zich voortbewegen!

Niet veel later, bij Gardner Island mochten we weer snorkelen. Dit keer was zo vet omdat de zeeleeuwen nu echt zin hadden om met ons te spelen. Eerst een beetje aftastend, maar als Do bijvoorbeeld rondjes ging draaien werden ze helemaal wild. Wederom zwommen ze weer op je af en pas op het allerlaatste moment doken ze een andere kant op. Een zeeleeuw deed ook nog zijn bek open, 1 cm voor Do haar ogen. Pfff...wat een opluchting dat ie niet echt hapte!

´s Middags bezochten we Punta Suarez, waar we een wandeling van bijna 3 uur maakten. De albatros is een van de hoofdbewoners op dit eiland. Deze enorme vogels hebben de grootste spanwijdte. Ze kunnen 20-24 maanden in de lucht vliegen, serieus zonder 1 keer te landen want daar hebben ze de grootst mogelijke moeite mee! Ze slapen zelfs in de lucht. Als ze gaan paren, vliegen ze naar de Galápagos omdat daar een goede ´landingsbaan´ voor hen ligt. Het geheugen van een albatros is niet zo heel goed, want hij heeft geen idee meer hoe hij moet landen na 24 maanden vliegen. Ze zetten de landing in en na een aantal koprollen over de landingsbaan liggen ze eindelijk stil. Hier broeden ze dan lange tijd 1 ei uit om vervolgens weer te vertrekken nadat het jong groot genoeg is. We waren getuige van een excentrieke paringsdans, heel erg grappig om te zien!
Een andere bewoner is de nazca boobie. Dit is een verre neef van de blue footed boobie. Hij heette voorheen masked boobie omdat het lijkt (met wat fantasie) alsof hij een klein zwart maskertje opheeft. Op het moment dat we langs een jonge boobie liepen, kwam een van de ouders aangevlogen met een lekkere maaltijd voor het jong. Hij stak zijn bek in de bek van de ouder, en zo verorberde hij waarschijnlijk wat visjes.

We hebben een half uurtje gezeten op de rotsen om allerlei verschillende vogels te spotten. Ook was er een blow hole, een gat waardoor het zeewater bij iedere grote golf meters in de lucht wordt geblazen. Aan het einde van ons bezoek zagen we het paringsritueel van de blue footed boobie, een gezellig paringsdansje, een vluggertje, mannetje geeft een takje aan het vrouwtje, samen wordt wat rondgescharreld voor nog meer materiaal voor een nestje. Echt zo schattig!

´s Nachts hadden we flinke deining met de boot. Do neemt nu steevast een pilletje voor het varen en dus bleven de echte klachten uit. Het enige ongemak was nu dat Do niet zonder hulp het stapelbed in kwam, de deining was hier te sterk voor.

12 juni
Vandaag werd Floreana Island aangedaan. Op dit eiland vestigden zich de eerste vaste bewoners en velen van hen verdwenen op raadselachtige wijze. We meerden aan in Post Office Bay. Hier werd vroeger post achtergelaten door zeevaarders in de hoop dat collega´s die op hun weg naar huis waren het mee zouden nemen. Nog steeds is het traditie om hier een kaartje te posten zonder postzegel en hopelijk neemt een ander dat dan mee en bezorgt het. Dus wij hebben nu een kaartje voor de Familie van der Valk uit Honselersdijk van ene Kim bij ons en we hopen dat iemand anders ons kaartje gaat bezorgen.

Vervolgens vaarden we naar Punta Cormorant. Vanuit de dinghy zagen we kleine black tip haaien in het water zwemmen!! We arriveerde even later op een groenig strand door de groene zee-egels die hier aanspoelen. In een lagoon op het eiland zagen we bijna oranje flamingo´s. Aan de andere kant van het eiland werden we getrakteerd op een mooi wit strand waar sting rays zwommen. Een beetje angstig want ze zwommen heel dicht op de kustlijn en als je er per ongeluk op een staat ben je nog niet jarig! Maar we wilden allen graag terug naar de Darwin want ons laatste snorkeltocht stond op het programma en dat beloofde een heel mooie te zijn. Bij Devil´s Crown zouden we namelijk met haaien en roggen kunnen zwemmen en prachtige vissen kunnen zien. De stroming was gigantisch en helaas waren de kleine kwallen met enorm veel. Al snel werden verschillende mensen lelijk gestoken, waar onder Arnold. Helaas werd deze snorkeltocht dus voortijd afgebroken.

De rest van de middag vaarden we en vermaakten we ons met lezen, slapen en kletsen. ´s Avonds mochten we aan land in Puerto Ayora, back to civilization! Toen ook pas merkte we dat we af en toe op onze zeebenen stonden te tollen en draaiierig in het hoofd waren!

13 juni
Helaas alweer de laatste dag... Om 6.00 uur zaten we aan het ontbijt om vervolgens naar het Charles Darwin Station te gaan. Dit hadden we natuurlijk al gezien maar logistiek-technisch was het handiger om bij de groep te blijven, bovendien vertelde onze gids gelukkig ook een aantal nieuwe feitjes. Daarna namen we afscheid van de groep en bracht een taxi, bootje en een bus ons naar het vliegveld. Toen we opstegen, keken we nog eenmaal naar de prachtige eilandengroep achter ons. We hebben hier zo erg genoten, veel gezien en veel geleerd dat we graag nog eens zouden terugkomen. Bovendien raden we het ook iedereen aan om naar dit paradijsje op aarde te gaan!

PS Judith, we wensen je vandaag een hele leuke gezellige verjaardag toe! Joke en Trix ook nog gefeliciteerd. Joke, hoe was Cuba?

PS We hebben trouwens op de Galápagos 1111 foto´s gemaakt. Plus nog eens 2 x 27 foto´s met een onderwatercamera die nog niet is ontwikkeld. Ronald, het spijt me maar er komt een dag dat je een groot aantal zult gaan zien;)

PS Iedereen die naar Guus gaat, veel plezier! We luisteren vaak naar hem op de Ipod

PS Sanne, 3 weken nog maar? Wow, succes met de voorbereidingen en veel plezier!!

PS Tot slot een opsomming van alle verschillende dieren die we hebben gezien, meestal in het engels. Sommige dieren komen vaker voor aangezien we deze tijdens het snorkelen en vanaf het land gezien hebben.

Op en vanaf het land:
Land en sea turtoises, land en marine iguana´s, black tip shark, lava heron, fur sealion, Galápagos sealion, grasshoppers, Galápagos cross snake, Galápagos lava lizzard, sally lightfoot crabs (in verschillende levensfase en dus verschillende kleuren), Galápagos pinguïns, longtail stingray, Galápagos bandit snake en de tiger spider.
In het water zagen we:
White-tipped reef shark, Galápagos shark, Galápagos pinguïns, garnalen, manta ray, Galápagos sealion, marine iguana, yellow tail surgeon fish, blue chin parrot fish, reef cornet fish, mexican hogfish, zeeëgel, blue bottle jellyfish (kwal), pufferfish, king angelfish, Galápagos eel, giant hawkfish, Galápagos ringtail, black striped salema, jewel moray eel, chameleon wrasse, wahoo en de razor surgeonfish.
En door de lucht vlogen ook nog:
Pelikanen, fregatvogels, albatrossen, Galápagos flamingo´s, Galápagos hawks, blue footed boobies, nazca boobies, bahama ducks, cactus finches, tree finches, swallow tailed gull, red-billed tropic birds, noddies, yellow crown night herons, mocking birds, yellow warblers, fly catchers, great blue herons, black necked steels, Galápagos oystercatchers, cattle egrets en Galápagos doves.

PS Het wordt te veel om ook alle bomen, struiken, bloemen en planten te benoemen die we gezien hebben.

• 14 Juni 2011 - 06:44

Arnold En Dorian :

Pffffff.... Wat een lang verhaal zeg!!! En ook veels te veel foto´s!!!

Suerte!

• 14 Juni 2011 - 07:04

Emek:

Als de lengte van jullie verslag gelijk staat aan de hoeveelheid plezier die jullie hebben... dan wordt er flink genoten!!! ;-)

• 14 Juni 2011 - 08:15

De Van Nienesjes:

Bedankt voor jullie felicitaties! Vanavond maar nog eens het super lange verslag lezen.
    xxxx

• 14 Juni 2011 - 13:33

PapaDo:

Prachtige foto's en wat een verslag! Zo'n biologiereisje wil ik ook wel maken. Dat dit een aanrader is geloof ik graag, zeker voor mij. Lekker zwemmen in dat heldere water, heerlijk. Ja zo ongeveer moet het paradijs er wel uit zien. Do... kon jij nog makkelijk uit dat oerschild komen, of heeft Arnold, net als de fregatvogels, gewoon zijn borst opgeblazen om jou er weer uit te lokken?

Arnold en Dorian op de "Darwin" langs de Galapagoseilanden, wat een vakantie....., het kan niet op!
    Veel plezier verder en.......... beso, beso van PapaDo

• 14 Juni 2011 - 14:43

Lieke:

Wat een prachtig reisverslag en fijn om te horen dat jullie zo genieten. Ik zal dit paradijsje zeker in mijn achterhoofd houden voor als ik ooit een grote reis ga maken;) Liefs en een dikke kus

• 14 Juni 2011 - 15:26

Maudy:

Hai Adam en Eva! Fijn om weer van jullie te horen. Toen ik vanmorgen het verslag las, dacht ik meteen: dit zou echt iets PapaDo zijn!! En dat vindt hij zelf ook zo te lezen, grappig. wie weet, het is bijna vaderdag... Volgens mij worden jullie steeds verliefder op elkaar (klopt dat?) want de focus ligt wel heel erg op paringsdansen en lokroepen! Erg grappig het landingsritueel van de albatros, ik zie het helemaal voor me. Ben benieuwd naar de onderwaterfoto's.
    -x-

• 14 Juni 2011 - 15:43

Arie & Liesbeth:

Onder het luisteren van Supertramp in een heel druk Cybercafe hebben we jullie Enorme,Grandiooes en Kostelijke verhaal gelezen,
    Nu alles maar weer ordene in je hoofd.
    Blijf genieten dat is het enige wat je moet doen,,,,wij doen niet anders.
    Dikke knuffel XXX

• 14 Juni 2011 - 17:52

Mamado:

Ik geloof dat ik het eens ben met de eerste reactie, pfff wat een lang verhaal en wat veel foto's.
    Toen ik las dat jullie weer met beide benen op de grond stonden te bibberen was ik al weer heel blij. Vanavond ga ik alles nog eens helemaal goed doorlezen want er moet hier natuurlijk ook nog gewerkt worden. Ik hoop dat Do en Arnold ook nog weten wat werken is.
    Maar mijn eertste indruk is geweldig de Hof van Galapagos.
    Op de foto lijkt het of Arnold letterlijk en figuurlijk een jasje heeft uitgedaan. Voorlopig maar even uitrusten en pap met veel slagroom eten.
    Heel veel dikke kussen mamado

• 14 Juni 2011 - 18:39

De Dissels:

Vanmorgen begonnen aan jullie geweldige reisverslag en net alle foto's bekeken. Wat een unieke ervaring en wij hopen ook dat we dit paradijs ooit gaan bezoeken..... echt niet te geloven wat jullie daar allemaal hebben meegemaakt. Blij dat alles met jullie darmen redelijk goed gaat, op wat zeezieke momenten van Do na dan.

Zal Guus de groeten van je doen en ik heb samen met Kirsten afgelopen zaterdag weer een ouderwets avondje DES mee mogen maken met alles erop en eraan. Na 2 dagen eindelijk weer een beetje bijgekomen en het aftellen op m'n werk is begonngen... nog maar 5 te gaan.

Keep enjoying the time of your lives! X

• 16 Juni 2011 - 07:34

Sanne:

Vet verhaal!
    Haha, dat stuk over die albatrossen.. dat verklaart die scene uit de Reddertjes die vliegen met Albatros Airlines helemaal :-)

dikke kus!

• 16 Juni 2011 - 09:13

Rita:

Wauw, wat een belevenissen. Het genieten spreekt helemaal uit jullie verslag. Ik geniet mee hier in Nederland. De foto's: prachtig en veel. Wat een aparte dieren.
    Wederom zeg ik: blijf genieten van alles.
    Liefs, Rita

• 17 Juni 2011 - 17:15

Lucien:

Mooi reisverslag! Jullie bezoeken erg mooie plekken en het is echt uniek om al die verschillende diersoorten in hun natuurlijke omgeving te zien. Vooral blijven genieten. Ik blijf jullie volgen.

Groetjes

• 22 Juni 2011 - 07:05

Maudy:

Hi Do, denk je om 9.40 uur (onze tijd) even aan PapaDo? ivm de operatie aan zijn hand (zenuw).
    laten we hopen (duimen!) dat het gevoel in al zijn vingers weer terug komt.
    verder alles nog goed met jullie, wat zijn jullie aan het doen?
    -x-

• 25 Juni 2011 - 18:13

Eef En Kieke:

He globetrotters,
    Helemaal heerlijk om julli verhaal te lezen!!! Hoopherkenning.
    Wij net terug van de boottrip. Ook helemaal top.
    Nu nog effe 2 dagen chillen in Puerto Ayore en dan terug naar het vaste land.
    Reisze en genieten. Volgens mij hebben jullie het kaartje van Kim, die bij Rob en Sanne op cruise was meegenomen.... Ha ha.
    groetjes Eef en Kieke