De tijdmachine - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Arnold en Dorian - WaarBenJij.nu De tijdmachine - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Arnold en Dorian - WaarBenJij.nu

De tijdmachine

Door: Dorian en Arnold

Blijf op de hoogte en volg Arnold en Dorian

29 Oktober 2011 | Mexico, Mérida

Vrijdagmiddag 14 oktober zouden we naar Havana vliegen, maar een regenbuitje hield de Cubaanse Yakovlev aan de grond. Na lang wachten op het peperdure vliegveld van Cancún landden we dan eindelijk vrijdagavond in Havana. We passeerden een tijdszone, zowel letterlijk als figuurlijk. Het voelde alsof we in de tijdmachine van prof. Barabas waren gestapt en we ergens in de jaren 50 of 60 werden uitgespuugt. Overal om ons heen zagen we oude auto´s: Chevrolets, Buick´s, DAF-jes en Lada´s! Onze eerste dag in Havana hebben we op ons gemak de Cubaanse way of life leren kennen. We hebben ter voet de stad verkent en met de reisgids in onze hand een aantal architectonische highlights van de stad gezien. Op zaterdagavond stond de finale van het wereldkampioenschap baseball op het programma: Cuba tegen Nederland. We zijn met de locals de bioscoop ingegaan (veel Cubanen hebben geen tv) en hebben daar gewacht tot de wedstrijd zou beginnen. Door de regen duurden dat te lang, en om te voorkomen dat we niet in de midden van de nacht dwars door Havana moesten, hebben we de wedstrijd in onze casa particulare gekeken.
Vervolgens begon er een rondrit door het westelijke deel van het land van Fidel en Raul Castro. We hebben Viñales bezocht, dit is van oudsher de tabaksstreek. Tijdens een van onze wandelingen hebben we bij een tabaksboer kunnen zien hoe de Cubaanse sigaar wordt gemaakt. Het weer was hier verschrikkelijk slecht en dus na twee nachtjes verkasten we naar Trinidad. Dit is koloniale stad waar we niet bijzonder van onder de indruk waren. We besloten na het ochtendprogramma dat we wel een middagje op het strand hadden verdiend, waar we op twee hele oude barrels naar toe zijn gefietst.
De volgende dag pakten we onze spullen weer in en bezochten we Santa Clara oftewel Che City. Che Guevara heeft in 1959 hier een aanslag beraamd en gepleegd waardoor het regime van Batista viel en Fidel kon oprukken naar Havana. Aan het einde van de dag reisden we af naar Cienfuegos, eveneens een koloniale stad. Hier waren we echter wel van onder de indruk. Vele mooie oude panden, niet te druk en onze favoriete stad van Cuba. We hebben hier ook een baseball-stadion bezocht, als nieuwe Wereldkampioen werden we met open armen ontvangen door de lokale clubleden. Maar ook hier vertrokken we ook al na 2 nachtjes, we wilden namelijk ook nog naar de beroemde Varkensbaai.
In Playa Girón werden we ontvangen door Miguel en Odalis. Hier hebben we het museum bezocht dat ingaat op mislukte Amerikaanse aanval die hier in 1961 heeft plaatsgevonden. Het was een informatief museum maar wel vanuit Fidel's oogpunt beschreven. Verder hebben we hier op het strand gelegen, kokosnoten genuttigd en hebben we twee duiken gemaakt. Deze duiken staan niet hoog op ons favorieten-lijstje: de eerste duik had Do problemen met haar buoyancy doordat we met staaltanks doken en ze veels te veel gewicht om had. De tweede duik had Arnold problemen met zijn duikvest die in free flow schoot en hij pijlsnel richting oppervlakte schoot! Dit kan gevaarlijk zijn, maar gelukkig waren we niet al te diep! Nadat dit euvel was gefixed hebben we toch nog kunnen genieten van alle tropische vissen en het koraal. Toen we weer aan land stapten, zeiden we allebei dat dit de laatste keer was dat we in Cuba (waar PADI niet bestaat) hebben gedoken....
De laatste stop was weer Havana. Op onze laatste dag hebben we een gigantisch grote begraafplaats bezocht waar we een rondleiding kregen van iemand die een of andere stoornis had. Hij vertelde ons een aantal interresante dingen maar zodra het over geld of andere kostbaarheden ging, dacht hij dat hij een operazanger was. Zijn gedrag vonden wij op een begraafplaats nogal ongepast. Na de begraafplaats bezochten wij het Lennon Park, waar we met de beatle John Lennon op de foto konden. Onze tour eindigde in mineur, we bezochten het kantoor van Cubana Air om te informeren over de gevolgen voor onze vlucht door orkaan Rina. En helaas, onze vlucht was gecanceld (gelukkig zijn we niet voor niets naar het vliegveld gegaan). Redelijk onverwachts hadden we nog een extra dag in Havana. We vonden Havana leuk maar we hadden geen idee wat we deze laatste dag moesten doen en dus hebben we als ramptoeristen Daiquiri's gedronken in de stamkroeg van Ernest Hemmingway.
Gisteren konden we dan eindelijk landen op Cancún en bevonden we ons na twee weken weer op kapitalistische bodem, heerlijk! Want het communisme heeft ons niet kunnen overtuigen. Het heeft wel indruk op ons gemaakt. Na 11 maanden reizen wilden we wat anders zien en ervaren en dat is door Cuba zeker gelukt! De rest van dit verslag beschrijven we het leven van twee toeristen in Cuba.

Slapen
We sliepen bij de Cubanen thuis. Een Cubaan mag twee slaapkamers aanbieden aan toeristen, waar hij per maand een vast bedrag voor aan de staat afdraagt ongeacht de klandizie. De concurrentie is hoog want in sommige (toeristische) steden heeft bijna iedereen een Casa Particulare. Onze eerste hostess heette Mabel (niet uitspreken als Mebel) en zij verzorgde voor ons adressenlijstje van wat kennissen in de steden die wij later in onze reis zouden bezoeken. Er werd iedere keer gebeld naar het volgende huis hoe laat we zouden arriveren en dus werden we iedere keer netjes ontvangen door onze gastgezinnen. Hoewel we het leuk vonden om bij de mensen thuis te zijn, hadden we er ook een beetje moeite mee. Als onafhankelijke reizigers zijn we er niet aan gewend om constant bevraagd te worden of we nog wat willen eten of drinken. Want de opbrengsten van dit eten en drinken zijn welkome extraatjes! Bij aankomst in de casa, werd onze toeristenkaart gevraagd en de informatie op deze kaarten moet binnen 24 uur aan de overheid worden doorgegeven. Hoezo Big Brother is watching? Ons gastgezin in de Varkensbaai was erg vriendelijk maar ook de grootste communist die we zijn tegengekomen. Hij vond kapitalisten verschrikkelijk! Toen we doorvroegen kwamen we er wel achter dat hij vooral de Amerikaanse way of life niks vindt. Hij moest echter ook niets hebben van negers (zijn vrouw was ook niet al te blank), joden en homo´s. Pfff.... Gelukkig konden we ook met hem over sport praten, een veel prettiger onderwerp als de meningen zo ver uiteen lopen!

Vervoer
Zoals hierboven al te lezen was en aan de foto´s te zien is, in Cuba kan je als oldtimer-fan je lol op. Overal om je heen zie je fantastisch mooie, oude barrels! Niet alleen de auto´s zijn occassions, ook de stadsbussen. We hebben in Havana meerdere malen oude Nederlansde Connexxion-bussen voorbij zien komen. Hoewel ze een Cubaans kenteken hebben, staat er op de voorkant nog steeds Tilburg, Almere-Oost of Rotterdam om aan te geven waar de route naar toegaat!
Jullie weten uit eerdere verslagen dat wij graag met de locals reizen, helaas in Cuba is dat niet mogelijk. We hebben het gevraagd maar iedere keer belandden we toch weer in een luxe toeristen touringcar met de airco die onnodig hard staat te loeien!

Geld
Pfff.... Wat een gedoe! Eerst moesten we in México zorgen dat we met genoeg euro´s het land zouden betreden omdat ze een extra provisie rekenen voor Amerikaanse dollars. Vervolgens moet je als toerist de euro´s wisselen voor Convertible peso´s (CUC). Echter om bijvoorbeeld street food te kunnen kopen, heb je Moneda National (MN) nodig, weer een andere muntsoort. In de Casa de Cambio moet je dus weer in de rij staan om CUC´s te wisselen voor MN. In de ene winkel betaal je met CUC´s, in de andere betaal je met MN. Alles wat je betaald met CUC´s is relatief duur en wat je met MN kan betalen is spotgoedkoop (brood, eieren, street food). Als we dergelijke producten nodig hadden, gingen we samen met de eigenaars van de bonnenboekjes in de rij staan! De meeste luxe goederen betaal je met CUC´s en dit geld is dus ook voor de lokals erg welkom. Ze zien toeristen al van mijlen ver aankomen en proberen je altijd wat CUC´s af te troggelen. Soms door simpelweg te vragen (oke, nadat ze gevraagd hebben waar je vandaan komt) en soms door een heel onzinverhaal op te hangen. Deze laatste categorie zijn mensen die je simpelweg oplichten en voor deze groep bestaat zelfs een Spaans woord: jinetero´s. Deze jineteros vertellen je bijvoorbeeld dat ze extra voedselbonnen krijgen als je bij hen (illegale, maar dat zeggen ze niet) sigaren koopt. Ze proberen het continue en we werden er stapelgek van!!

Eten en drinken
Vlees, kaas, sommige groente en ander eten is schaars in Cuba en daardoor prijzig. De lokale fruit en groente ziet er niet zo veel belovend uit, maar schijn bedriegd. De bananen zijn bijvoorbeeld helemaal bruin van de buitenkant en niet veel groter dan een lege WC-rol, maar smaken heerlijk! De Cubaan zelf lijkt niet zo veel om eten te geven. Hij eet snel een pizzaatje staand op straat, gooit er een paar slokken vruchtensap achteraan en is klaar. Voor de toeristen doen ze echter wel hun uiterste best. Alle schaarse goederen worden aangeschaft en de maaltijden zijn groots. Een aantal keren hebben we in onze Casa Particulare gegeten en werd ons eten voor drie dagen voorgeschoteld!! Dit eten was uitstekend maar hier betaalde je dan ook voor. Wij wilden graag een beetje ´inburgeren´ en dus hebben ook een aantal keer ´street food´gegeten.
Cuba is culinair gezien misschien geen hoogvlieger, op het gebied van alcohol doen ze aardig mee in de mondiale top. Wij hebben natuurlijk ook een Mojito, een Cuba Libre en Daiquiri geproefd! Wel een mooi verhaal; op een gegeven moment in Havana ploffen we neer in een cafeetje in Havana. De ober wil ons met man en macht een Cuba Libre door de neus boren maar Arnold wil graag een colaatje. Maar nee cola heeft hij niet...

En wat zagen we nog meer?
- Ze roken veel en overal, bordjes met ´verboden te roken´ zijn nutteloos!
- Verschrikkelijke flats die je van tv kent uit de Sovjet zijn hier ook te ´bewonderen´. Evenals de watertorens!
- De dames lopen met de krulspelden in over straat haha!
- We hebben ook redelijk veel dames met een behaarde bovenlip gespot.
- De (bus)chauffeurs rijden niet als debielen, zoals in de rest van Latijns-Amerika.
- Sport is een groot goed in Cuba. Tijdens ons verblijf konden we dagelijks op televisie zien dat er weer tientallen Cubanen een medaille hadden gewonnen op de Panamerica Games, een soort Olympische Spelen voor alle landen tussen Canada en Argentinië.
- Een groot voordeel van Cubaanse tv: geen reclames!! Helaas hebben ze wel maar 3 kanalen waar we niet al te vrolijk van werden. Gelukkig werd de dag opgeleukt door de ´Reflecties van Fidel´ die door een soort nieuwslezer worden voorgelezen.
- Voor vertrek naar Cuba hadden wij het idee dat het een arm land zou zijn, met bonnenboekjes en lange rijen voor de winkels. De bonnenboekjes zijn er wel, maar de armoede is niet zo groot als in Bolivia, Peru of Nicaragua. Heel veel mensen zien er gezond uit, lopen in goede kleding en zijn vrolijk.
- In de VS zitten al lange tijd 5 Cubanen vast wegens spionage. Wij kennen alleen maar het Cubaanse verhaal, maar in Cuba worden ze gezien als 5 helden die onterecht vastzitten en een oneerlijk proces hebben gehad. Overal in het land zie je posters, muurschilderingen en gedenkstenen ter ere van deze 5 'helden'.
- Op de begraafplaats die wij in Havana bezochten is een bedevaartsgraf te vinden. Dit graf wordt nog dagelijks door talloze vrouwen bezocht. Deze vrouwen kloppen op haar gedenksteen en lopen van het het graf vandaan zonder hun rug er aan toe te keren. Dit doen de vrouwen in de hoop dat zij zwanger raken, zwanger blijven en een gezond kind krijgen. Het verhaal wil namelijk dat de vrouw die hier begraven is, stierf in het kraambed samen met haar pasgeborene. Haar man bezocht haar graf meerdere keren per dag, klopte en liep achteruit weer weg. Jaren later werd het graf opengemaakt en toen bleek dat het gezicht van de vrouw nog volledig in tact was en dat het kind omhoog was 'gekropen' en tegen haar borst aan lag. Er liggen verse bloemen bij het graf en er liggen honderden bedankstenen.
- Tijdens onze 1e avond in Playa Girón, reed de chauffeur van de watertank door het zeer mooie tuinhek met dolfijnen heen. Miguel bleef rustig, maar Odalis flipte flink met al haar temperament. Wij vroegen hoe zoiets in Cuba wordt opgelost, en Miguel zei: Wij als socialisten lossen dat heel anders op. De chauffeur zegt sorry en rijdt weg zonder iets te betalen of verzekeringspapieren in te vullen. De kosten moet Miguel gewoon zelf betalen. Een soort van verzekering is hier niet.
- In het communisme werkt iedereen mee? Maar dan moet er wel genoeg te doen zijn en anders verzinnen ze wel wat. Bijvoorbeeld deze fantastische baan: de bril van het standbeeld van John Lennong werd iedere keer gestolen. Nu zit daar 24 uur per dag een bewaker te wachten op een verdwaalde toerist die de moeite neemt om helemaal naar Park Lennon komen om een fotootje van John te schieten. Als je dan je camera te voorschijn haalt, haalt hij de bril van John uit zijn borstzakje!
- Cuba had nauwe banden met de Sovjet-Unie. De Sovjets gaven een hoop centjes aan Fidel en Co om onder andere wegen en een nucleaire kernreactor te bouwen. Echter toen de muur viel, hield de geldstroom op en de reactor is bijvoorbeeld nooit voltooid want Cuba komt 800 miljoen tekort. Ook de wegen worden niet meer onderhouden....

Adios y un beso grande

PS Lieke, alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Helaas kunnen we de 12e er niet bij zijn.

PS De adventkalender zou over 15 dagen op moeten zijn....

PS Sommigen van jullie vragen om het vluchtnummer: IB 3254. Houdt ook IB 6400 in de gaten, dat is onze vlucht van México City naar Madrid.

PS Iedereen die ons tips over Cuba stuurde: ze waren heel erg handig!!! Dank dank dank.

PS Excuses aan Vredenburch 3, het was niet zo bedoeld.

PS Gaat een andere fan van de Gervanne-camping ook trouwen?

• 30 Oktober 2011 - 07:23

De Dissels:

Ola! Yesss numero uno!! Wat een heerlijk Cubaans verslag en wat een gewaarwording om na al die maanden in al die verschillende landen ineens in de jaren 50 beland te zijn. Hebben jullie echt geen sigaartje genutttigd? Cola drinken in Cuba, is ook eigenlijk not done he Arnie.... Jullie zien er nog steeds erg relaxed en wereldreizerig uit, maar jullie laatste 2 weken gaan vandaag in! En daar zijn we erg blij mee... Nog even genieten van Mexico, Caramba!!!!! X

• 30 Oktober 2011 - 07:45

Sanne:

Que bueno!! Het reizende leven is heerlijk, niet? Maar ook soms best een beetje vermoeiend. Nog 2 weken jongens, geniet er nog even lekker van!

Wij zijn even voor een mini-vakantie in Nerja, waar we met de hele club een reunie hebben gehouden, heel bijzonder. Volgende week terug naar Sevilla, waar we gaan starten met 3 maanden taalcursus... Hopende dat we dan vloeiend genoeg zijn om hier écht te kunnen leven! x

• 30 Oktober 2011 - 11:33

Heel Goed En Fijn:

Hoi nol,
    Een berichtje van mij Hans Pronk uit het scheveningse.
    Dank voor je cuba beschrijving en beleving. Ik was op deze zondag morgen eens even aan het surfen en je naam kwam in mijn geheugen vandaar deze mail.
    Zoek en je zal vinden Ik zie dat je veel zoekt en veel vind :-)
    Ik heb geen idee wanneer je terug bent in NL echter ik wil je dan van harte uitnodigen om samen met je vriendin de cursus " IS nederland echt zo klein en simpel minded help ik kan wel eens een after wereldreis dip krijgen :-) "

Serieus als ex worltourtraveller weet ik wel iets van de de reacties en gevoelens na thuiskomst

LEt me know and in the meantime travel!!!

met warme groet
    Hans Pronk

• 30 Oktober 2011 - 11:53

Garrick:

Ha Do, prachitg verhaal en mooie foto's........klinkt inderdaad als een reis door de tijd....in het bijzonder: een reis naar 1984 (doordenkertje:-))

Zo te zijn is Cuba een land met eigenaardigheden zoals alleen cuba die kan hebben.....zoals een bus van de gemeente rdam..haha Zie je wel dat rotterdam een linkse stad is.....
    Verder moet ik zeggen: Vliegen met een en cubaanse yakovlev....duiken in Cuba...jullie durven wel. Maar wil je wat zien, dan moet je er idd wat voor overhebben.

Dame, heer...
    geniet nog van de laatste dagen/weken (ik weet niet hoelang jullie nog weg zijn, maar maak er wat moois van!)

• 30 Oktober 2011 - 11:59

Arie & Liesbeth:

Het is net of jullie op de set van Happy Days zijn geweest,geweldig al die oldtimers.
    Arnold ben je nog een kofferbak ingekropen van een lada? Maaaaar ...wat een fantastisch en leerzaam verslag. Wat vreemd dat ze twee munteenheden hanteren,wij hebben gewoon 6% of 19%.
    Veel plezier in Mexico en laat ons daarna genieten van weer een mooi verslag.
    Dikke knuffel

• 30 Oktober 2011 - 12:13

PapaDo:

De "tijdmachine" doet mij even denken aan de afscheidsmusical van de basisschool van onze Sandra. Maar jullie zijn 60 jaar terug geweest bij Fidel, Raul en El Che op Cuba. Wel even wennen om van Amerikaanse Dollars naar Euro's naar Convertible Peso's en uiteindelijk in Moneda's National te betalen. Ik vind het juist leuk dat jullie om de paar dagen gewoon in "pension" gingen bij de burgerbevolking, daar leer je het meest van en kan ook spannend zijn. Voorlopig kunnen jullie ook over Cuba meepraten, dat kan niet iedereen zeggen. Wat een verschillende bouwstijlen heb je daar, mooie foto's hoor! Nog 2 weken in Mexico, probeer ook van die laatste 2 weken te genieten want ze zijn zo voorbij en daarna zullen jullie je weer op de gewone Hollandse zaken moeten richten.
    Tot mails en ....beso... beso's van PapaDo.

• 30 Oktober 2011 - 12:26

Rob En Sanne:

He Arnold en Dorian,

Alweer ff geleden... Het zit er bijna op zo te lezen, hebben jullie een beetje zin om thuis te komen? Wij hebben drukke maanden achter de rug en kunnen nu eindelijk aan onszelf gaan denken, heerlijk!! Gaan jullie de laatste weekjes nog ergens lekker op het strand hangen? Geniet er nog maar van!!

Groetjes

• 30 Oktober 2011 - 14:00

Mamado:

Liefste Dorian en Arnold
    Jullie hebben het paradijs gezien
    Geen brug te ver
    Geen berg te hoog
    Geen zee te diep
    Maar..........
    Thuiskomen
    Is de geur van veiligheid
    Van lekker eten van het fornuis
    Genieten in jullie eigen huis
    Thuiskomen
    Waar mensen op jullie wachten
    Je weer welkom voelen
    En velen weer naar jullie lachen
    Zonder zorg, dit voelt ook fijn
    Thuiskomen
    Heel belangrijk in het leven
    Waar zoveel liefde in zit verweven
    Waar vaders en moeders
    Zussen, zwagers, neef, nichtjes en vrienden
    Op jullie wachten
    Thuiskomen
    Is een huis waar de deur
    Altijd staat op een kier.
    Wees welkom, jullie horen erbij!!!!

Tot over 14 dagen, Mamsie

• 30 Oktober 2011 - 14:50

Maudy:

Wauw Mamsie, wat een mooi gedicht. Het mooiste van weg gaan, is inderdaad misschien wel het thuiskomen... en zo niet, ligt de workshop after-reis-dip al voor jullie klaar. Don't worry be happy dus. Nog 2 weekjes, het gaat nu super snel. Geniet nog even lekker door. Onwijs leuke foto's trouwens. knuffels, kusjes en veel liefs van ons. we houden de vluchtnummers in de gaten!
    -x-

• 30 Oktober 2011 - 18:21

De Van Nienesjes:

Wat een verslag, of ik weer in de schoolbanken zit maar nu met geweldige diapresentatie!
    Voor jullie is het nog even genieten in het mooie mexico....wij hebben nog 14 chocolaatjes klaar ligen....xxxx
    RJRL

• 31 Oktober 2011 - 00:12

Tassie:

Ohhhh wat n heerlijk verslag! Vannacht al even de foto's gezien en ff gechat op FB!! Over 2 wk zijn jullie weer veilig en wel in NL! streep de dagen af op de kalender :-)))
    Dikke kus en be safe!

• 31 Oktober 2011 - 08:37

Emek:

Wow, Cuba heeft wel indruk gemaakt volgens mij! Maar wie geeft jullie ongelijk?! (De meeste foto's bij een blog tot nu toe ;-) )

Geniet van komende dagen. Einde bestaat niet, alleen verandering.

Tot in de noviembre!

• 31 Oktober 2011 - 11:33

Rita:

Wat een land, dat Cuba. Leuk hoor, de bus die op weg is naar Rotterdam. Kom ik jullie hier in Rotterdam tegen!!!!!. Geniet nog maar fijn van de laatste dagen. Ik wens jullie alvast een hele goede terugreis en een super fijne thuiskomst.
    Liefs, Rita

• 31 Oktober 2011 - 16:50

Hermana Mayor:

Cuba is een raar land, I told you so....Maar zo te zien hebben jullie het best naar jullie zin gehad.
    Die daiquiri's waren persoonlijk mijn favoriet !
    De tijd begint nu hard te tikken.
    Mooi gedicht van Mamado trouwens (wist niet dat zij zoveel dichterlijke talenten bezat).
    Maar het is precies zoals zij schrijft: van het reizen is misschien wel het allerleukst het thuiskomen. Ver weg van huis besef je hoe groen het Hollandse gras is.
    Geniet nog even van het mooie Mexico, het land van al mijn dróóómen, met jouw gitaarmuziek bracht jij de romantiek voor hem en mij............
    Holgar, dulce holgar !!!

• 31 Oktober 2011 - 18:07

2 Belgen:

hehe wat een mooi verslag en het klinkt inderdaad als iets totaal anders en een heel avontuur! zet ik zeker op mijn lijstje!!! Geniet van jullie laatste 2 weken mexico!!

tom en liesje

• 31 Oktober 2011 - 21:18

Vredenburch 3:

Jullie excuses zijn aanvaard. Wanneer jullie terug zijn, krijgen jullie een keer gratis toegang bij een wedstrijd van ons naar keuze. Krijg je ook een mooi shirtje, met handtekening van een speler naar keuze. Kan niet op he!

• 01 November 2011 - 12:52

Tio Ger:

Volgens mij doet onze J.W. van den Vondel een "Diekstraatje".
    Behouden thuiskomst!

• 04 November 2011 - 18:34

Mamado:

Onder het genot van de C.D. welke wij van jullie kregen bij jullie afscheid heb ik het laatste
    kaarsje aangestoken voor jullie. Deze blijft 9 dagen en nachten branden. ( voor kenners). 13 november blaas ik deze uit als er nog wat te blazen valt. Heel mooi vind ik het Cuba Topmodel en erg grappig Freddy Flinstone.
    Stilletjes hopen wij nog op een laatste verslag, ik denk wel dat dit er nog nog inzit .
    Zoals altijd weer, blijf voorzichtig, blijf gezond, blijf genieten en heel veel dikke Kussen.
    Ik ben trots op jullie zoals jullie dit avontuur volgehouden hebben.!

• 05 November 2011 - 17:14

Eef En Kieke:

He kanjers,
    Heel veel plezier de laatste dagen en dan alvast welkom terug.
    Poeh het zal wel even acclimatiseren worden. Wij zijn nog steeds van slag en kunnen lastig wennen.
    Wij vinden het heerlijk om met Rob en Sanne af te spreken als reiziger onder elkaar.
    Het blijft voor buitenstaanders toch lastig om te begrijpen. Dus als jullie zin hebben,
    gaan we gezellig met z'n zessen een keertje afspreken om alle avonturen bij te kletsen.
    Heel veel liefs Eef en Kieke

• 07 November 2011 - 10:22

Cees Bos:

Heb met veel plezier jullie verslag gelezen.
    Jullie hebben Cuba goed neergezet en hoop, dat velen nog naar dit prachtige land gaan.

www.Cubureizenopmaat.nl
    Cees Bos

• 07 November 2011 - 16:52

Ben:

Ik dacht even vlug het verslag lezen van Cuba maar je kunt dit in boekvorm zo uitbrengen. Leuke auto"s In een van die autos (een Buick) ben ik destiojds met Karin getrouwd. Een heel goede en behouden terugreis en dat is wel jammer elke volgende vakantie valt zwaar tegen want wat hebben jullie een mooie reis gemaakt. Gisteren zag ik nog een keer die watervallen op de grens van Argentinie en Brazilie en toen zei die man dat er bij veel regenval 17.000 m3 per seconde naar beneden komt bij die 300 watervallen Geniet nog een paar dagen en zien jullie in Rijswijk

• 07 November 2011 - 17:40

Nils En Ilona:

Hoi wereldreizigers, jullie kennen ons niet maar wij lezen al een tijdje met veel plezier jullie reisverslagen. Wij volgen momenteel bijna precies dezelfde route maar dan in 'slechts' 8 maanden. Het is dan ook erg leuk om te lezen wat ons nog te wachten staat en om tips op te doen. Geniet nog even van de laatste daagjes en wij gaan jullie site de komende maanden zeker nog als een soort van naslagwerk lezen :). www.nilsenilona.waarbenjij.nu ww: nilsenilona

• 07 November 2011 - 17:44

Nils En Ilona:

• 08 November 2011 - 09:37

Wiets:

Super leuk jullie Cuba ervaringen te lezen. Sommige heel herkenbaar ;)
    Net terug uit Thailand, ook echt een super reis geweest.
    Nog een klein weekje dan zullen jullie wel een cultuurschok krijgen....
    X

• 08 November 2011 - 19:35

Tio Ger:

Niet vlucht IB5586 : 13-11-2011: vertrek Madrid: 12.10 uur aankomst A'dam: 14.40 uur????

• 09 November 2011 - 18:13

Amigo Hermana Mayor:

And now the end is near.....
    And so you wil face the final curtain
    My friends (or sister, bother-in-law) I'll say it clear
    I'll be in Schiphol of which I'm certain

A year's life' in S-America that's full
    You've traveled each and every highway
    And more, much more than this
    You did it your way !!!