sCuba - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Arnold en Dorian - WaarBenJij.nu sCuba - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Arnold en Dorian - WaarBenJij.nu

sCuba

Door: Dorian en Arnold

Blijf op de hoogte en volg Arnold en Dorian

13 Oktober 2011 | Mexico, Tulum

Jullie kunnen de advent-chocladekalenders vast al in de winkels kopen, dus jullie kunnen gaan beginnen met aftellen. Nog 30 dagen, lieve mensen! Onze laatste maand starten we met onze laatste grote trip, we vertrekken morgen naar Fidel´s Cuba. Uiteraard kunnen we jullie niet zo lang laten wachten op een verslag en dus praten we jullie weer even bij over de afgelopen dagen.

In Guatemala werd onze tweede Maya-site bezocht, genaamd Tikal. Dit wordt ook wel het New York van de Maya's genoemd. Nu zijn we nog nooit in New York geweest, maar we waren zeker onder de indruk van Tikal. Het ligt midden in de jungle en nog voordat we de eerste ruïnes zagen, werden we al onthaald door toekans en niet veel later zagen we ook apen! Helaas waren dit niet de enige beesten, ook de muggen waren in grote getalen aanwezig. Gelukkig bracht onze Care plus outfit uitkomst en zijn we niet lekgestoken! Onze gids was goed en vertelden ons (soms erg gedetailleerd) van alles over de Maya`s, Tikal en Guatemala. Tikal domineerde lange tijd het Mayarijk en was ook erg groot. Het heeft verschillende grote tempels en acropolissen, waarvan de grootste 70 meter hoog is. Vanaf hier heb je prachtig uitzicht over de jungle en andere piramides.

We deden deze tour samen met Nick en Ivanka, een Brits-Kroatisch stel. Na de tour zijn we met hen koffie gaan drinken en hebben heerlijk gekletst over van alles en nog wat. De koffie werd later gewisseld voor wat biertjes en uiteindelijk zijn we ook met hen uiteten gegaan. Het was een lange dag (we stonden al om 4.00 naast ons bedje) maar wel erg gezellig! Bovendien zijn we ook weer veel wijzer geworden, niet alleen over Tikal ook over het conflict in voormalig Joegoslavië.

De volgende dag ging wederom om 4.00 uur de wekker... Dit keer moesten we de bus halen die ons ver over de grens met Belize bracht. Belize is een voormalig Britse kolonie en ze praten hier nog steeds Engels, maar rijden wel gewoon rechts van de weg. Het is er verre van goedkoop en dus besloten we alleen de absolute highlight van het land te bezoeken. We vaarden dus met een bootje naar Caye Caulker, een Caribisch eilandje. Vanuit hier kan je duiktrip doen naar de Blue Hole van Belize. Dit is een zinkgat. Wat? Volgens Wiki is dit:een landvorm die is ontstaan door het instorten van een holte in het substraat. Het vormt een afgesloten depressie in het landschap. Dus... nou ja kijk zelf maar even op Wiki voor verdere uitleg. Maar het is een populaire duikspot en nu we er toch zijn, gaan we ook maar even een kijkje nemen.

Om 5.30 uur (weer vroeg op) verzamelden we bij de duikshop en we vaarden vervolgens 1,5 uur om bij de Blue Hole te komen. Daar werd zeer goed uitgelegd hoe de duik zou verlopen en vervolgens werd de uitrusting aangetrokken. Terwijl we langzaam afzakten naar 40 meter (jaja ons record en ook bijna het maximum wat je als recreatief duiker mag doen!) werden we vergezeld door wat haaien. Jaja haaien! Supervet! Die beesten zijn erg vredig en we waren totaal niet bang. Na 5 minuten op 40 meter diepte moesten alweer aan de terugtocht naar boven beginnen. En de Blue Hole was niet lelijk maar we hadden er iets anders van verwacht. Je hebt niet in de gaten dat het een perfecte cirkel is waar je in zwemt, omdat het zo enorm groot is. Het lijkt gewoon een wand met enorme stalactieten.

De 2de en de 3de duik van de dag waren op locaties waar we veel vissen en ander moois zouden zien. Daar was niets van gelogen! We werden getrakteerd op prachtige tropische vissen, een grote schildpad, grote spotted eagle rays, een electric ray, stingray, een andere haai en een hele grote groene aal. Het leek het monster van Lochness wel! Tot onze verbazing bezochten we tijdens deze duiktrip ook nog het oostelijke puntje van Belize, Half Moon Caye. Op dit eiland wonen ook een groot aantal Red Footed Boobies. Deze grappige vogels hadden we niet gezien op Galápagos en niet goed kunnen bekijken elders in Ecuador, maar nu konden we deze prachtige beesten op ons gemak van heel dichtbij bestuderen! Kortom, een erg geslaagde dag!

Het andere wat ons vooral bezig hield op Caye Caulker was de avonturen van een mede-reiziger. Een zZitser, genaamd Christoff, hadden we leren kennen in Utila, daarna weer gezien in Copán en Tikal en ook hier zagen we hem weer. Een erg aardige kerel, maar terwijl we met hem stonden te praten werd hij door Oom Agent gegrepen en werd hij in een damestoiletje gefouilleerd. Iemand had hem namelijk net drugs zien kopen. Ze konden niks bij hem vinden, maar even later bekenden hij aan ons dat hij het in zijn reet had verstopt! We voelden ons daarna een stuk minder bij hem op zijn gemak. Oprotten, hier willen we niks mee te maken hebben.... Niet veel later werd hij overigens alsnog gearresteerd. Toen heeft hij bekend, maar heeft zichzelf ook weer vrij weten te kletsen. Geluksvogel! Vervolgens zoop hij zich klem om te bekomen van de schrik en werd later op de avond opnieuw gearresteerd omdat hij een stomdronken andere politieagent lastig viel! Hij heeft overnacht in een cel, genaamd de pishol (rara waarom), maar werd de volgende ochtend weer vrijgelaten. We hopen hem niet meer tegen te komen...

Om 7.00 uur (uitslapen!!!) vertrok de boot van Caye Caulker en werden we alweer uit Belize gestempeld. In México werden we ontvangen door een drugshond en zijn baasjes. Alle formaliteiten werden geregeld en we konden door naar onze eerste Mexicaanse bestemming, Tulum. De volgende dag was een dag die in het teken stond van plannen. De knoop werd doorgehakt dat we naar Cuba gaan en we boekten tickets, kochten een Lonely Planet van dit land en hebben ons zoveel mogelijk verdiept in Fidel en de zijne. Gisteren gingen we met een Amerikaan en een Israelische naar de Maya ruïnes van Tulum. Deze vielen een beetje tegen, maar de ligging was wel prachtig. Deze Maya-stad ligt bovenop een 12-meter hoge klif, dus vanaf de ruïnes heb je een prachtig uitzicht over prachtig wit strand en de azuurblauwe zee. Een uurtje later lagen we dan ook in dit heerlijke zand en hebben een lekkere stranddag gehad. Vanochtend zijn we gaan duiken. Het schiereiland Yucatán heeft namelijk vele cenotes waar je prachtig kan duiken of snorkelen. Een cenote is een soort tunnelsysteem van rivieren met zoet of en soms een beetje zout water uit de zee. We bezochten de Dos Ojos cenote waar we twee duiken deden. Het was prachtig maar ook wel een beetje spannend. Het was de eerste keer zoet water, het was relatief koud water (24 graden), het is donker en je moet constant opletten dat je je niet stoot tegen stalactieten, maar wat je uiteindelijk ziet met je zaklamp of door zonlicht is prachtig. Tijdens de tweede duik kwamen we even boven water om nog wat vleermuizen te bekijken. Het was een erg bijzondere duik en zeker een aanrader!

Morgen vliegen we al naar Cuba, om precies te zijn naar Havana. We verblijven tot de 27ste op het eiland en keren daarna terug in México, waar we de laatste twee weken en een beetje van onze trip zullen doorbrengen. Dan zullen jullie ons volgende verslag weer ontvangen!

Beso en tot snel!

PS Nationale Feestdag in Huize Hauser, PapaDo we wensen je een fijne verjaardag toe!

PS Tante Rita, ook een hele fijne verjaardag. Sterkte met de laatste loodjes van het werken en daarna alleen nog maar genieten!!

PS Bianca, mucho plezieros in Barça!!

PS We zijn blij dat Ledley King ook onze verslagen leest;)

PS Tamara, ja ik heb conact gehad met Hans en inmiddels ook met Wim. Wie weet!

PS Robin, als je nog ietsje ouder bent dan gaan we een keer naar een wedstrijd van de mooiste club van Nederland om de godenzonen te zien schitteren! Of je kan met Arnold naar PSV als je dat liever wilt!

• 14 Oktober 2011 - 07:12

Tas:

Hello!!!

Heeeeeeeeeeeeeel Veeeeeeeeeel plezier in Cuba!! Doe voorzichtig hoor daar! geniet van alle mooie auto's in alle kleuren en dans een Tango'tje ;-) Heerlijk genieten hoor dit verslagje en de foto's WAUW met hoofdletters! Het koude front is hier aangekomen, het is bijna #handschoenenaanopdefietstijd ;-)

DIKKE KUS!

• 14 Oktober 2011 - 07:53

De Dissels:

Zoals ik al op FB schreef, lekkere dikke sigaren in Cuba. Schijn je toch echt niet te mogen missen, ook al rook je niet...;-) Lekker vroeg uit de veren zeg de afgelopen tijd, maar daar krijgen jullie dan ook wel weer een hoop mooie dingen voor terug. Super mooie foto's van Tulum, met zonsop- en ondergang. Een Spidermonkey had ik nog niet eerder gezien (jullie wel?) die heb ik toch liever in m'n slaapkamer dan zo'n zwarte jongen die Erwin of Sem soms moeten wegjagen voordat er geslapen kan worden...! Hier is het idd koud maar wel zonnig, dus ik ben blij! En over 3 dagen zitten we natuurlijk met onze gat in Barcelona, waar het nog steeds zomer is. Liefs! x

• 14 Oktober 2011 - 09:47

MamaDo:

Dag sgatjes,
    De adventskalender gaan we vandaag gelijk kopen, dat is wel zo gemakkelijk om het aantal dagen dat jullie weer thuiskomen bij te houden! De laatste dagen zijn jullie wel erg veel onder water, het moet natuurlijk niet te gek worden. De Dos Ojos cenote hebben we genoteerd bij de aanraders. Ga maar lekker heel veel genieten van misschien de kers op de taart. Sigaren hoeven jullie niet mee te brengen, papado heeft nog een doosje staan, deze heeft Sandra ooit meegebracht.
    Zoals altijd weer wees voorzichtig, kijk uit, genieten en veel dikke kussen.
    (Taalpolitie : Zwitser)

• 14 Oktober 2011 - 13:12

Tio Ger:

What shall they do with the drunken zZitser (early in the morning)?

• 14 Oktober 2011 - 15:11

Arie & Liesbeth:

Zoals we hebben kunnen lezen voelen jullie je als een vis in het water,wat een mooie foto's en het filmpje van Jows is ook niet mis.Kortom het was weer een belevenis om over naar huis te schrijven.
    En dan nu naar Cuba....fantastisch,ga lekker genieten want voor je het weet eten wij het laatste chocolaatje op. Dikke knuffel

• 18 Oktober 2011 - 15:03

Maudy:

Hallo luitjes...alles wel zie ik. Er zitten weer foto's bij om van te watertanden, voor mij die van Caye Caulker, Half Moon Caye en Tulum. De onderwater foto is ook wat charmanter dan de laatste die ik in handen had (v.w.b. Do dan ;-)). En weer een Boobie gespot (lijkt wel jullie mascotte op deze reis?!). Jullie werden natuurlijk gemist op de nationale feestdag (die overigens erg gezellig was in Tuine Hauser!). De haaien filmpjes heb ik samen met D'tje zitten bekijken, maar ze was niet erg onder de indruk ("die hebben we toch al in de dierentuin gezien mama"), maar ik wel hoor. 'k Vind jullie nog steeds superstoer. Veel plezier in Havana.
    -x-

• 20 Oktober 2011 - 23:13

Joke V Lith:

Hoi Dorian en Arnold,
    Super dat jullie toch nog naar Cuba zjn gegaan. Ik hoop dat jullie net zo genieten/genoten hebben als wij.
    Geniet nog even de laatste 3 weken en dan zien we jullie graag weer terug.

Groetjes, Joke

• 24 Oktober 2011 - 20:13

Sander Van Westreene:

Hey globetrotters,

Keep up the good work!
    Nol, als je weer in NL bent, moeten we nodig bellen jongen! Ik heb je een boel mooie dingen te vertellen!

Groeten,
    Vèf-auvuh-halluf-elluf-Sander van Westreenen

• 26 Oktober 2011 - 12:35

Ronald:

Wat gaat de tijd snel... Al een hele tijd geen reactie van mij en nu zie ik "ineens" nog maar 18 dagen. Voor jullie zal het wel even slikken zijn, maar ik (we) kijk (kijken) ernaar uit jullie weer te zien. Spuit 11 hier wil ook nog even zeggen dat NIEMAND minachtend moet doen over Vredenburch3 en dat zelfs een oppermachtig Feyenoord niet eens kan winnen in de ArenA! Tot snel, maar geniet eerst volop van de komende 18 dagen!