Thuis, zoals het nergens anders is! - Reisverslag uit Voorburg, Nederland van Arnold en Dorian - WaarBenJij.nu Thuis, zoals het nergens anders is! - Reisverslag uit Voorburg, Nederland van Arnold en Dorian - WaarBenJij.nu

Thuis, zoals het nergens anders is!

Door: Dorian en Arnold

Blijf op de hoogte en volg Arnold en Dorian

17 November 2011 | Nederland, Voorburg

We zijn weer in Nederland!! Het onthaal was groots en warm, en nee dan hebben we het niet over het weer. Dit zal ons laatste (lange) verslag zijn, dus geniet er van! In dit laatste verslag praten we jullie nog even bij over de laatste paar dagen van onze reis, de aankomst in Nederland en tot slot blikken we terug op deze onvergetelijke ervaring.

Op donderdag verlieten we het paradijselijke Puerto Angel en lieten daarmee het lekkere weer en het strand achter ons. Voor de laatste twee dagen hadden we een hotelkamer in een driesterrenhotel geboekt. Do werd helemaal wild toen ze een föhn (zat niet in de backpack) en de bodylotion (die was toevallig net op) vond in de badkamer. Nadat we waren gesetteld, gingen we de stad in op zoek naar souvenirs.

Op onze laatste dag zouden we de highlights van deze enorm grote miljoenenstad gaan bekijken. We hadden een date met een local maar na 45 minuten wachten was hij er nog steeds niet en zijn we zonder hem vertrokken. Vonden we stiekem niet heel erg! Met de metro naar het centrum waar we de grootste kerk van het continent bezochten, zagen we nog wat andere architectonische hoogstandjes en gaf Arnold nog een ‘tv-interview’. Onze wandeltocht eindigde op Plaza de tres culturas, waar Aztec-ruïnes, een koloniale kerk en moderne architectuur naast elkaar te vinden zijn. Op onze laatste avond zijn we lekker Mexicaans gaan eten, waar de Mariachi’s hun riedeltjes speelden. La cucaracha, la cucaracha, lalalalalalala….

Op de valreep werden nog de laatste souvenirs gekocht en vervolgens wachtte de volgende uitdaging, alles inpakken! Er werd ruimte in de tassen gecreëerd door onze oude kleding, slippers, schoenen etc aan het goede doel te schenken. Op zaterdag was het dan eindelijk zo ver, naar huis! Het was een onvergetelijke reis maar na 365 dagen keken we ook erg uit naar een hereniging met familie en vrienden. John Denver zong ‘Leaving on a jetplane’ en Do schoot vol. Want hoe graag we ook naar huis willen, het is ook even slikken als we ons realiseren dat deze prachtige reis er (alweer) op zit. Om 6.00 uur ’s ochtends lokale tijd landden we op Madrid. We kwamen tegelijk aan met het Uruguayaanse voetbalelftal aan en Do liet de kans niet voorbij gaan om met Luis Suarez op de foto te gaan…Arnold had hem liever kennis laten maken met een echte elleboog…

Rond 11.20 uur landde ons 13de vlucht van deze reis op Schiphol, wat een heerlijk gevoel! Nog even wachten op de tassen, terwijl we via het raam de familie alweer zien en dan eindelijk door die schuifdeuren. De moeders vliegen op ons af en vliegen om de nek, gevolgd door de vaders, zussen, nichtjes, neefje, zwagers, Natasja en de bende van 5 van KVS! Arnold werd bijna ontvoerd om meteen zijn vrijgezellenavond te beleven, maar daar werd toch maar vanaf gezien. Via deze link is de uitzending van Hello Goodbye te zien: http://youtu.be/TwlDx_r_N5Q

We zijn naar Voorburg gereden waar we weer de sleutels van ons eigen huisje overhandigd kregen, home sweet home! We werden overstelpt met (typisch Nederlandse) kadootjes en lekkernijen, jeetje wat kunnen drop en stroopwafels lekker zijn!! De hele middag hebben we lekker bijgekletst en het ‘thuis’ gevoel voelde erg goed.

De volgende dagen hebben we genoten van Nederland, terwijl we ‘terug verhuizen’ in ons eigen huisje. Het is heerlijk om geen muggen om je heen te hebben, om niet gestalkt te worden door taxichauffeurs als je de Hoogvliet uitloopt en dat je wc-papier gewoon in de pot mag gooien! Het was ook heerlijk om weer eens andere kleding aan te hebben en deze te pakken uit een kast. Er zijn echter ook dingen die we niet misten maar waar we wel weer direct mee geconfronteerd zijn, zoals het weer (brrrr wat is het koud!!) en het geklaag over van alles en nog wat op tv. We hebben ons ook verbaasd over de kwaliteit van sommige tv-programma’s (Vandaag de dag) of dat sommige slechte programma’s nog steeds te zien zijn (o.a. PowNed). We verheugen ons daarentegen wel op de Voice of Holland, hoewel La Voz del Mexico ook goed was!

Er wordt ons vaak gevraagd, wat is het mooiste, leukste, lekkerste etc was tijdens onze reis. Deze vragen hebben we onszelf op het strand van Puerto Angel gesteld en daarom volgt nu Ranking de Reis:

Het meest memorabele moment is niet te ranken, het huwelijksaanzoek op Paaseiland staat natuurlijk boven aan alle lijstjes!

De tel zijn we kwijt, maar we hebben genoten van heel veel tours en excursies. Onze top 3 is:
1. Vier uur lang walvissen spotten in Puerto Lopez (Ecuador) was supervet!
2. Zwemmen bij kaarslicht in een grot en daarna naar Semuc Champey in Guatemala was mooi.
3. Kerst werd gevierd met een heerlijk diner, goed Braziliaans gezelschap en een mooie Tangoshow.

We hebben jullie opgescheept met zeer lange verhalen over meerdaagse tourtjes maar welke vonden we nu de mooiste?
1. De 8-daagse cruise op de Galápagos.
2. De tocht met de boot Frederica van Cartagena (Colombia) naar Puerto Lindo (Panamá) langs de San Blas eilanden.
3. De 3-daagse tour rondom Uyuni in Bolivia was ook erg indrukwekkend, bovendien was de groep waar we mee reisden heel erg gezellig.

We zijn ook een aantal keer sportief bezig geweest, waar vaak ook een boel adrenaline door onze aderen gierden. Het spoot er bijna uit bij de volgende activiteiten:
1. Het raften op een level 5 rivier in Colombia.
2. De watervallentour in El Salvador, waar we sprongen van watervallen van 6 tot 12 meter hoog.
3. Het mountainbiken in het zuidelijkste puntje van het continent, Ushuaia, Argentinië.

Daarnaast hebben we ook nog op andere manieren fysiek uitgeput. Wat was het zwaarst?
1. De 6-daagse wandeltocht richting de Incasites Choquequirao en Machupicchu in Peru.
2. De klim naar de top van Huana Potosí in Bolivia, helaas is de top echter nooit bereikt. Op 5400 m ging bij Do het lampje uit en Arnold moest helaas op 5800 m omdraaien.
3. Volcán Barú in Panamá werd ’s nachts beklommen, aan de afdaling bij daglicht leek geen einde te komen…

Na inspanning komt ontspanning en dat deden we het liefst op het strand. Waar willen we graag nogmaals ons handdoekje neerleggen?
1. Tayrona National Park in Colombia was een paradijsje!
2. Half Moon Caye, Belize (vlakbij de Blue Hole) was een ongelooflijk mooi eiland met weinig toeristen.
3. In Tulum, México waren we ook even stil toen we het witte zand en blauwe water zagen.

We hebben verschrikkelijk veel mooie dingen gezien. Op het gebied van natuur zijn dit absolute aanraders:
1. Galápagos, zo veel mooie bijzondere dieren in een prachtige setting!
2. De enorme watervallen van Iguazu, Argentinië.
3. De nog steeds groeiende gletsjer, Perito Moreno in Argentinië.

Op cultureel gebied hebben we genoten van:
1. Paaseiland, Chili is een bijzondere plek.
2. De Sacred Valley in Peru, waar o.a. Machupicchu te vinden, heeft verschrikkelijk veel te bieden.
3. De Mayasite van Tikal, Guatemala is indrukwekkend.

Oneindig veel steden zijn door ons aangedaan, waar zouden we (theoretisch) kunnen wonen?
1. Buenos Aires, Argentinië.
2. Medellín, Colombia.
3. Rio de Janeiro, Brazilië.

Een groot aantal steden worden aangemerkt als ‘koloniaal’ en hebben daardoor ook een Unesco-stempel. De mooiste zijn:
1. Cienfuegos, Cuba.
2. Cartagena, Colombia.
3. Antigua, Guatamala.

In deze koloniale steden zijn ook verschrikkelijk veel kerken te vinden, maar ook in niet-koloniale steden zijn bezaaid met kerken. Arnold werd er af en toe helemaal gek van… maar er zaten ook een paar indrukwekkende exemplaren tussen:
1. De zoutkathedraal in Bogotá, Colombia.
2. Een piramidevormige kerk in Rio de Janeiro, Brazilië.
3. De kathedraal van México Stad, México.

Af en toe waren we sprakeloos van de uitzichten die we voorgeschoteld kregen. De allermooiste vergezichten zijn te vinden in:
1. Piedra de peñol vlakbij Medellín, Colombia.
2. Cerro Campanario in Bariloche, Argentinië.
3. De zonsopgang op de Salar de Uyuni, Bolivia.

Emek heeft eens gezegd “Pieken en dalen, dat schept perspectief!”. Wat waren de minder leuke momenten tijdens onze reis?
1. Arnold die constant maagproblemen heeft in Bolivia en na de poging om de berg Huana Potosí te beklimmen ’s avonds 5 maal zijn maaginhoud leegt via de verkeerde route.
2. We werden opgelicht in Valle Fertil, Argentinië. Dat was niet leuk!
3. Do was ziek tijdens de trekking richting Machupicchu en dat maakte de tocht extra zwaar voor haar, maar ook voor Arnold.

We hebben kennis mogen maken met nieuwe muziek en artiesten en hebben een paar favoriete liedjes die we tijdens de reis veel hebben gehoord. Mocht je overigens nog meer leuke muziek willen horen, de CD Vuelta de America deel 2 verschijnt binnenkort!
1. Yo no se mañana van Luis Enrique.
2. La despedida van Daddy Yankee.
3. Cuando Cuando Es van DJ Chris.

De bus was ons meest gebruikte vervoersmiddel. Natuurlijk waren de chickenbussen onvergetelijk maar niet zo comfortabel. De busmaatschappijen die wel aan te raden zijn:
1. Andesmar in Argentinië (onderweg wordt er bingo gespeeld!!).
2. Cruz del Sur in Peru (zelfs wi-fi aan boord).
3. Flores in Peru (als je de dure versie neemt, krijg je er een zeer schaars geklede stewardess kado).

Tijdens deze reis hebben we onze PADI gehaald en vervolgens hebben we op een aantal locaties gedoken. Hoewel we nog niet zo veel vergelijkingsmateriaal hebben, waren we het meest onder de indruk van:
1. De Blue Hole in Belize, omdat we daar met haaien hebben gedoken en vlakbij hebben we nog twee andere prachtige duiken gemaakt waar we gigantisch veel, grote, mooie beesten hebben gezien!
2. Op Utila in Honduras, omdat het koraal erg mooi was en we hier een paar bijzondere vissen hebben gezien zoals de stonefish, een zeepaardje, stingrays, upside-down jellyfish, barracuda en de lizzardfish.
3. In México hebben we gedoken in de cenotes Dos Ojos. Cenotes zijn grotten en dat was ook erg indrukwekkend.

We hebben veel landen bezocht en grensovergangen is het niet het leukste onderdeel van reizen. De allerergste hebben we op een rijtje gezet:
1. Costa Rica – Nicaragua, omdat er veels te veel mannen ons belaagden voor een taxi, een bus, cambio en ander gedoe.
2. Argentinië – Chili, omdat de Chilenen nogal grondig de bagage checkten met honden.
3. Cuba – México, omdat de Mexicanen nogal traag alle bagage checkten.

Interactie met de locals vonden we meestal leuk maar wie zijn het aardigst?
1. De Argentijnen zijn super gastvrij!!
2. De Colombianen zijn zeer hulpvaardig en geïnteresseerd.
3. De El Salvadorianen zijn het volk van de lach.

De locals hebben ook vaak op onze lachspieren gewerkt. We willen jullie een paar Cruijffiaanse uitspraken niet onthouden:
1. Heeft u twee bananen?
Nee alleen vier.
2. Wil je een Cuba Libre?
Nee dank u, graag een cola.
O dat gaat niet, we hebben geen cola.
3. Taxi? Taxi? Taxi?
No gracias
Ja maar het is heel goedkoop!

We hebben ook veel gelachen om elkaar, maar af en toe hadden we ook een zuchtmomentje. Wanneer ergerde Arnold zich aan Do?
1. Do moet ALTIJD naar het toilet als we in de supermarkt zijn en demonstreert dat door niet meer stil te kunnen staan.
2. Do steekt vaak een sigaretje op vlak voordat we een winkel binnen gaan.
3. Do veels te goed is met het kaartspelletje Duizenden.

Wanneer stoorde Do zich aan haar aanstaande?
1. Arnold lust niet zo veel en daardoor zijn de kookmogelijkheden een stuk beperkter!
2. Wat Arnold niet kent, eet hij ook niet. Hij is lastig te overtuigen om iets onbekends te proeven.
3. Arnold neemt zijn tijd om zijn tas in te pakken.

De book exchange was voor ons een erg belangrijk aspect voor onze hostelkeuze. Er zijn heel wat Nederlands- en Engelstalige boeken door ons verslonden. Arnold heeft 28 boeken gelezen en Do’s teller staat op 36. We hebben het meest genoten van:
Arnold: (1) Executive Order, (2) Crying silent tears en (3) Haar naam was Sarah.
Dorian: (1) Haar naam was Sarah, (2) Crying silent tears en (3) Mannen die vrouwen haten.

Gelukkig hebben we geen echte narigheid meegemaakt maar we zijn wel een aantal keer een beetje bang geweest:
1. Aankomen in Iquique (Chili) was niet prettig, aangezien de stad werd ontruimd naar aanleiding van het tsunami-alarm.
2. De busrit naar Rurrenabaque in Bolivia was verschrikkelijk omdat de route door de bergen een hobbelpad was, langs een enorme afgrond ging, de chauffeur geen angsten kende etc.
3. Duiken in Cuba in de Varkensbaai is ook geen aanrader.

Een manier om een land of volk te leren kennen is je te verdiepen in het lokale eten en drinken. Waar hebben wij het meest van gesmuld?
1. De Argentijnse empanada’s uit de steenoven!!
2. Pupusa’s uit El Salvador (een soort gevuld pitabroodje).
3. Mexicaanse tlayudas (een combinatie van een pizza en een tortilla).

Lekker fruit is er ook in overvloed, favoriet zijn:
1. Cubaanse bananen zijn klein maar o zo fijn.
2. Cactusfruit is heerlijk, maar pas op voor de stekeltjes!
3. Papaya’s vinden we ook erg lekker.

Proosten deden we het liefst met:
1. Daiquiri’s.
2. Mojito’s.
3. Inca Cola (een soort Fernandez uit Peru).

Vreemde dingen die we geproefd hebben waren:
1. Lymphen van de koe.
2. Bloedworst.
3. Piranha.

Een blunder hoort er ook bij! Wat was niet de meest slimme actie?
1. In Rio de Janeiro raakte we al direct ons stekkertje van de camera kwijt.
2. Do vergat de handdoeken toen we naar het strand gingen.
3. Slapen in de bus en een uur te laat wakker worden, dus de bestemming gemist.

We hebben het heerlijk naar ons zin gehad. We verwachten dat we ook wel een aantal dingen gaan missen. Wat?
1. De vrijheid die we 365 dagen hebben gehad.
2. Het lekkere weer.
3. De mañana-mañana cultuur komt niet altijd goed uit, maar de relaxte, niet-gehaaste sfeer is wel erg prettig!

We denken dat we nog wel een keertje terugkeren, ook omdat we een aantal zaken niet hebben gezien/gedaan. Wat we een volgende keer zeker willen zien/doen?
1. Aanwezig zijn bij een Argentijnse voetbalwedstrijd.
2. Orka’s zien langs de Argentijnse kust.
3. Het National park Torres del Paine in Chili bezoeken.

Het afgelopen jaar hebben we jullie af en toe verblijd met wat facts en figures, en die kunnen in dit laatste verslag natuurlijk ook niet ontbreken. We hebben de balans opgemaakt en zien dan:
- Aantal landen: 18, maar we zijn 31 keer een grens overgestoken.
- In totaal hebben we 13 vluchten gehad, met 7 verschillende luchtvaartmaatschappijen. Op onze laatste vlucht wogen onze twee backpacks slechts 31.6 kg in totaal!
- We hebben 22 keer de was weggebracht.
- We hebben in 145 bedjes geslapen.
- Aantal keren naar de kapper geweest: Arnold 3 x, Do 1 x.
- De camera kunnen we weggooien, maar hij heeft ons tot het einde bijgestaan. In totaal hebben we 11.066 foto’s en filmpjes gemaakt. Wees gerust, er zijn er alweer een hoop verwijderd! De mooiste zijn tot juli op deze website te zien! Een heel jaar maakten we ons zorgen over het back-uppen van het materiaal. Hiervoor gebruikten we USB-sticks. We hadden echter wat pech met deze dingen, en tot grote frustratie van Do bleven we die dingen kopen!! Uiteindelijk hebben we er 7 aangeschaft…
- In Nederland blijft de teller al snel steken, maar tijdens onze reis hebben we 34 keer Unesco werelderfgoed gezien.
- Noordelijkste punt: Havana, Cuba.
- Zuidelijkste punt: Ushuaia, Argentinië.
- Oostelijkste punt: Rio de Janeiro, Brazilië
- Westelijkste punt: Paaseiland, Chili.
- Bij de McDonald’s gegeten: 5x, dat valt dus wel mee!! Overigens wel van veel ijsjes gesmuld!
- Eindstand Duizenden: 61 – 74 in het voordeel van Do :)
- De website is intensief gebruikt, zowel door ons als door jullie. Dit is verslag nummer 49 en we hebben in totaal 589 reacties van jullie gekregen (echt super!!)! Het verslag met de meeste reacties was De Tijdmachine, over onze tijd bij Fidel. De strijd was heftig, maar er is een winnaar ‘de eerste reactie op een nieuw verslag’. We feliciteren Tas van harte met haar prijs!! De meeste reacties ontvingen we van Papa en MamaDo, 71 keer reageerden zij. Ze worden op de voet gevolgd door de Dissels, Arie en Liesbeth, Tas, De 50-schilletjes, Hermana Mayor & Vic, de Van Nienesjes en Emek! Overigens kregen we van de Van Nienesjes iedere week een uitgebreid verslag via de mail over hun belevenissen!
- Het is onmogelijk om exact het aantal afgelegde kilometers te berekenen, maar met een natte vinger zeggen we: 50.000 km (incl. de vluchten).

Als we de reis in drie woorden moeten samenvatten: onvergetelijk, indrukwekkend en relaxed maar aan alle goede komt een einde. Nu zit het er dan op (op de PS’jes na). Alle spulletjes zijn weer terugverhuist, de eerste wasjes zijn gedaan, Arnold heeft de strijkplank alweer gebruikt, de auto is opgehaald in Limburg, Refleks en KVS zijn alweer bezocht oftewel het normale leven is alweer in volle gang. Tot slot, willen we iedereen bedanken die ons heeft gevolgd en iedereen die ons op enige wijze heeft geholpen met van alles en nog wat! We hebben het allemaal enorm gewaardeerd!!

Besos grande y hasta luego!

PS Nee het is mooi geweest, geen PS’jes meer!

• 17 November 2011 - 22:05

Garrick:

ha Do & Arnold....

ik krijg kippenvel bj het lezen van dit laatste reisverslag....de herinneringen zijn tot in mijn huiskamer voelbaar. Ik denk dat je deze dagen zo'n 100 keer per dag je blik spontaan in de verte blijft hangen en er een grote glimlach op je gezicht komt bij het terugdenken aan een van de vele mooie herinneringen. Zelf ik glimlach nu bij het schrijven van dit berichtje. Ik ben benieuwd naar je verhalen en je ervaringen......

daarnaast... ik heb genoten van het meebeleven van je reis (had je anders verwacht?!)
    enne...met mij 115.440 anderen (je aantal pageviews mocht dat je nog niet zijn opgevallen :-))

welkom back Arnold & Do. we gaan de blogs & foto's missen!

ps...voor de allerlaatste keer. weer de eerste reageerder :-)

• 17 November 2011 - 22:16

Eenzame Belg:

jippie nu ben ik de eerste! nou wat een warm welkom.... ik neem volgende week lekker alleen de trein van amsterdam naar a'pen! :-) Heel mooi eindrapport (ik heb net dezelfde lijstjes :-)) en ja ik ga jullie verslagen missen hoor!
    Ik geniet nog van mijn laatste dagen duiken in nicaragua en nu dinsdag komt er ook onherroepelijk een einde aan!
    het gaat jullie goed daar en we zien elkaar nog wel he!

doei,

tom

• 17 November 2011 - 22:48

Tas:

Hou van jullie en ben blij dat jullie veilig, gelukkig en wel weer thuis! Heb genoten van jullie verhalen! Op naar t volgende avontuur!! Dikke kus!!

• 18 November 2011 - 06:19

De Dissels:

nou ja, 2e is ook niet slecht.... wat een mooi laatste reisverslag zeg. Wat hebben jullie een hoop meegemaakt, maar ik denk dat het belangrijkste is dat Do gewonnen heeft met duizenden;-). Dat zal Arnie nog lang horen....! NIet te geloven dat jullie een jaar weg geweest, maar nu gewoon weer in het altijd gezellige Voorburg. Tot straks Do, lekker uitgebreid bijkletsen en lunchen in de oude vertrouwde Bogaard! Veel liefs x

• 18 November 2011 - 06:20

De Dissels:

net geen medaille, nipt 4 geworden..;-)

• 18 November 2011 - 07:39

Frank Van Loon:

Zeer jammer dat jullie terug zijn. Heb steeds jullie reisverslagen met veel plezier gelezen. Veel geluk samen en vast tot ziens.

• 18 November 2011 - 08:43

Hermana Mayor:

Estimado Dorian y Arnold,

Wat een prachtig laatste verslag van een onvergetelijke reis.
    Zo te lezen en te zien zijn die laatste dagen in een roes aan jullie voorbij gegaan.
    Met als kers op de taart: het emotionele en warme onthaal op Schiphol.
    Wat zagen jullie er gezond en gelukkig uit !!
    Het zal na zoveel zonnige avonturen, best een beetje wennen zijn in een Olanda frio.
    Blijf nog heel, heel lang terugdenken aan alle mooie herinneringen.
    Un beso y saludos !!

• 18 November 2011 - 09:34

Wiets:

Wat een fantastisch laatste verslag.
    Ik ben het helemaal eens met Garrick en ook ik zit breed te lachen achter mijn pc.
    Krijg ook meteen zin om te gaan (al had ik dat gevoel wel vaker ;) )
    Welkom terug!

• 18 November 2011 - 09:57

De Van Nienesjes:

Wauw, wat een geweldig laatste verslag. Die glimlach had ik ook op mijn gezicht en moest zelf heel eventjes slikkken bij het allerlaatste slotwoord en PS.
    Nu dus weer wennen aan het leventje vol met afspraken en andere zaken die moeten. Daar staat tegenover dat het sociale leven ook weer opstart en dat is natuurlijk super gezellig.
    Bedankt voor alle mooie verslagen, jullie schrijven geweldig. Als het niet lukt met een baan is een carriere switch een evt. optie, jullie naam op een boek zou niet misstaan.
    xxxx
    RJRL

• 18 November 2011 - 10:24

PapaDo:

Prachtig verslag en opsomming van alle feiten. Alleen al het bijhouden van al die gebeurtenissen vereist zeer veel discipline, keurig volgehouden en m'n complimenten daarvoor! Peinzend over al deze cijfers kwam ik tot de ontdekking dat jullie gedurende de gehele reis, ca. elke 4,5 Km een foto hebben gemaakt. (zo valt dat dan nog wel mee!) Volgens mij kunnen jullie nu, met hetzelfde gemak en enthousiasme, gerust een reisbureau "Arnoldorian Zuid Amerika Reizen" hier in Nederland starten. Tja......deze herinneringen en opgedane ervaringen, zullen niet alleen voor jullie, in de toekomst van grote waarde blijken te zijn. Arnold en Dorian: "heel veel geluk en voorspoed gewenst op jullie verdere avontuurlijke pad", van PapaDo.

• 18 November 2011 - 11:06

Anita Hermans & Robin Aalbers :

Heeey!!

Welkom in Nederland. Jullie hebben toch nog wel even op schiphol de laatste stempel in je paspoort laten zetten toch ;)! Ik ben zo jaloers op jullie, naast veel bekende plekken zijn jullie nog naar zoveel andere mooie plekken geweest! Ik hoop dat jullie er erg van genoten hebben en dat als jullie weer terug gaan we elkaar dan misschien weer zien!

Liefs Anita

• 18 November 2011 - 15:53

Emek:

^Garrick!! Waar blijft die datumprikker noh?!^

;-) (maar ik maak geen grapje!)

Echt geweldige ervaring voor jullie. Moge jullie zonneschijn ons meer perspectief bieden dan jullie ;-), want anders zijn jullie zo weer weg! Haha, veel plezier!

P.S.: dus dat éne verslag over goedkope 64gb usb-stick bleek uiteindelijk een kat in de zak te zijn??

Cheers!

• 18 November 2011 - 17:22

Erik:

Hey toppers,

Ik heb genoten van jullie laatste verslag. Er zitten uiteraard weer wat bruikbare tips tussen :-). En zal ik jullie een geheimpje verklappen? Ik blijf een maand langer reizen dan ik vooraf had geplant! Op dit moment ben ik bezig met het anuleren van mn ticket e.d. ! Misschien haal ik het wel tot en met Colombia. Zin in.
    Geniet weer van jullie eigen stekje en wie weet tot volgend jaar.

Groetjes Erik

• 18 November 2011 - 21:10

Maudy:

Van zowel jullie laatste overpeinzingen in dit verslag als van de reactie van PapaDo moet ik echt even slikken hoor. Eén jaar geleden had ik dat ook bij het zien van mijn zus-je (sorry Do) op een foto in een stad aan de andere kant van de Wereld.
    In dit ene jaar zijn we allemaal (of alleen ik?!) 10 jaar ouder geworden, maar wat was het mega gaaf voor jullie om te beleven en super tof voor ons om mee te mogen maken. Bedankt voor alle feiten en weetjes in de (soms toch wel erg lange) verslagen. Zal 't missen. snik.
    -x-

• 18 November 2011 - 22:32

Arie & Liesbeth:

Oost west lest best,wat een enorm mooi en ontroerend verhaal hebben jullie als epiloog. We zijn ontzettend trots zoals jullie het afgelopen jaar een invulling aan het leven hebben gegeven en wij mee mochten reizen via jullie prachtige foto's en verhalen. Heel fijn was het om jullie weer te kunnen knuffelen en zoals veel mensen tegen ons zeiden.....ze zullen wel veranderd zijn? Maar het antwoord is NEE,jullie zijn nog steeds de warme en lieve kids die een enorme gevulde rugzak onvergetelijke momenten verzameld hebben.Wees er zuinig op. XXX

• 18 November 2011 - 22:48

Nils En Ilona:

Wat een leuk laatste verslag! Geniet weer lekker van al het fijne dat ons kikkerlandje te bieden heeft en van de voorbereidingen van de bruiloft. (daar hebben ze ook aparte websites voor ;)) Wij nemen snel nog een keer contact met jullie op voor wat tips en trucs voor onze reis de komende maanden.
    Groetjes vanuit Tupiza

• 19 November 2011 - 13:18

Debbie :

Heel mooi verslag, ben jaloers! Ik moet ook snel op vakantie :-)
    Hoop dat je weer helemaal kunt wennen in Nederland!

Grtz, Debbie

• 20 November 2011 - 10:36

Rob En Sanne:

He,

Welkom home! Het zal hier wel enorm koud zijn voor jullie, maar het regent gelukkig niet! Wat zijn jullie toch een actief stel. De laatste dag nog heel de stad verkennen en jullie zijn nog maar net terug en een verhuizing gaan jullie ook weer aan. Bij ons ging dat allemaal niet zo snel, maar wij zijn intussen al wel weer een beetje op orde. Afgelopen vrijdag waren Eef en Kieke bij ons op bezoek, dus een Galapagos reünie vinden wij wel gezellig. Als bij jullie alle drukte een beetje over is, willen wij wel graag afspreken. Kunnen we allemaal weer eventjes in de tijd terug gaan, want wij zouden nu nog meteen terugkeren als het kon! Succes met wennen.

• 20 November 2011 - 10:57

MamaDo:

Jammer, ik ben niet de eerste.(smile)

Liefste Dorian en Arnold,
    Goodbye.............................................................................Hello
    13 November zal elk jaar onverbrekelijk met jullie verbonden blijven.
    Pak elke dag een stukje uit jullie rugzak en stop het weer zorgvuldig terug zodat er niets verloren gaat.
    Ik wens jullie veel geloof en hoop maar vooral veel liefde toe op jullie levensweg.
    Mijn droom is dat ik nog heel lang met jullie mag meereizen, soms met applaus langs de weg, mocht het moeilijk worden hand in hand, onder de naam van MAMADO
    I love you!!!

• 20 November 2011 - 21:41

Isabelle & Adri:

Welkom thuis! Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's, vaak even gekeken waar jullie nu waren, maar zelden een berichtje achtergelaten. Mooie reis, mooi verslag en mooi de balans opgemaakt.

Groetjes, Isabelle

• 27 November 2011 - 20:55

Garrick:

Heb net een kijkje genomen op je youtube-filmpje voor een kippenvelmomentje. Welcome home nogmaals......1 jaar zijn jullie weggeweest. Helaas is het nu ''back to earth, back to reality''...eens moet het er natuurlijk van komen, he. Ben benieuwd of je al een beetje geacclimatiseerd bent?
    Vergeet niet af en toe na te genieten van alle momenten die jullie het afgelopen jaar beleefd hebben! wat een reis zeg!

hasta pronto Doris y Arnolio!

• 11 December 2011 - 19:05

Rita:

Ha die Dorian en Arnold,

Het heeft even geduurd, maar dan toch jullie eindverslag gelezen.
    Wat een verslag weer. Hebben jullie elke dag een lijstje bijgehouden van wat er allemaal gebeurde en wat jullie allemaal meemaakte. Het is geweldig. Voor jullie ook heel fijn om op terug te kunnen lezen. Als je even niet lekker in je vel zit, dan pak je de verslagen en ja hoor, het gaat beter.
    Wat is dit jaar snel gegaan. Nu moeten jullie weer over tot de orde van de dag. Zal vast niet meevallen. Het is een heel ander ritme. Ik heb genoten van de verslagen en de foto's. Bedankt daarvoor. Ik wens jullie een hele goede toekomst en misschien gauw tot ziens.
    Liefs, Rita

• 29 September 2012 - 15:17

Christelle:

Beste wereldreizers,
    heel toevallig kwam ik op jullie website terecht gezien ik in november naar chili+argentinië op reis ga en dus op zoek was naar een beetje info.
    mijn vakantie is eerder bescheiden en niet zo'n 365 dagen-project zoals bij jullie.daardoor heb ik uiteraard ook minder tijd om alles ter plaatse uit te zoeken. Zijn jullie ook in Buenes Aires geweest? Ik zou daar immers graag een mooi en toch betaalbaar Tango optreden willen meemaken. hebben jullie soms tips? want op't internet kan je wel veel reclame vinden voor diverse shows maar daar is moeilijk iets uit op te maken .
    ik zou het liefst naar een eerder kleinschalig en authentiek optreden gaan.
    Gelieve tips door te mailen naar mijn mail adres.
    alvast erg bedankt,
    Christelle